Kan gåva till barnbarn bli förskott på sin förälders arv?

Hej!

Min son fick en gåva av min far. Min fars fru ställde som villkor att jag skulle skriva ett mail där jag försäkrade att gåvan var förskott på mitt arv. Jag gjorde det i tron att det var min fars vilja, vilket han efteråt sade att det inte var. Är min fars gåva till min son att betrakta som förskott på mitt arv p g a mitt mail? Jag vet att gåvor till barnbarn inte är förskott så länge deras föräldrar (bröstarvingar) lever. Frågan är alltså om ett mail kan upphäva lagen på den punkten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver finns det ingen presumtion för att en gåva till ett barnbarn är förskott på arv, så länge den arvsberättigade föräldern lever (6 kap 1§ ärvdabalken). Det skulle kunna bli ett förskott på arv, men för detta krävs det att det var din fars vilja. Denna vilja måste tydligt framkomma, antingen genom att han föreskrivit att det ska vara ett förskott på arv eller att det framkommer av omständigheterna.

I och med att gåvan är till din son och inte till dig har jag svårt att se hur detta skulle kunna bli ett förskott på ditt arv överhuvudtaget. Annorlunda skulle det ju vara om du fick en gåva av din far som du sedan valde att ge till din son, men nu har du har inte fått någonting. Det skulle väl i så fall möjligtvis vara om du och din far gemensamt kommit överens om att det ändå ska vara ett förskott på ditt arv. Nu finns ingen sådan överenskommelse och med tanke på att din far inte vill att det ska vara ett förskott på arv ska det inte heller vara det.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare