FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/05/2018

Kan frun göra anspråk på bilen eller huset om äktenskapsförord föreligger?

Hej. Jag och min fru ska skilja oss. Vi har ett äktenskapsförord som lyder: All egendom "JAG" nu äger, och i framtiden kan komma att förvärva, skall vara enskild egendom, i vilken den andra maken inte äger giftorätt.

All egendom som kan komma att träda istället för sådan egendom skall vara enskild egendom. Eventuell avkastning av egendomen skall vara enskild egendom.

Så nu undrar jag kan min fru på något sätt kräva något när det gäller bil eller hus som enbart jag står skriven på?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om bilen eller huset ska ingå i bodelningen då det föreligger ett äktenskapsförord. Om jag tolkar frågan rätt så stadgas det i äktenskapsförordet att all egendom ni ägde vid upprättandet av testamentet samt kommer att köpa själva ska vara enskild egendom. Bodelning, äktenskapsförord och skilsmässa regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Ska enskild egendom ingå i bodelningen?
Egendom som har gjort enskild enligt äktenskapsförord ska som huvudregel inte ingå i bodelningen utan tillfalla den maken/makan som äger egendomen (7 kap. 1 och 2 § ÄktB). Det är bara giftorättsgods som ska ingå i bodelningen (10 kap. 1 § ÄktB). Du och din maka har gjort, om jag tolkar frågan rätt, all egendom som du och din maka själva har köpt egendom till enskild egendom. Det innebär alltså att det som är ditt ska tillfalla bara dig och det som är din makas ska tillfalla bara henne.

Bostaden:
Gällande bostaden kan det bli problematiskt. Om det är din enskilda egendom och det är bara du som står på lagfarten är utgångspunkten att huset ska tillfalla bara dig. Men när det gäller hus, om huset är din och din frus gemensamma bostad, som gjorts till enskild egendom genom äktenskapsförord kan ett övertagande av huset blir möjligt (7 kap. 4 § och 11 kap. 8 § ÄktB). Det innebär att även fast huset är din enskilda egendom kan huset ändå tillfalla din fru i bodelningen. Genom en eventuell behovsprövning av vem som behöver huset mest avgörs det vem som får huset. Om prövningen visar att din fru behöver huset mest så kan hon komma att få huset i bodelningen. Dock kommer du att få ekonomisk kompensation för det, men din fru kommer då få själva huset (11 kap. 8 § ÄktB).

Det kan även föreligga något som heter dold samäganderätt vilket kan leda till att din maka har rätt att ta del av huset. För att dold samägande rätt ska föreligga krävs det att 3 rekvisit är uppfyllda. Första rekvisitet är köpt för gemensamt burk. Andra rekvisitet är att ekonomiskt bidrag ska ha lämnats från den part som påstår att den är samägande part. Tredje rekvisitet är att det ska föreligga partsvilja att egendomen ska vara samägd (framkommer av praxis, se bland annat NJA 2013 s. 242). Föreligger några av dessa saker så kan det eventuellt föreligga en dold samäganderätt och din fru kommer då kunna göra anspråk på, troligtvis, halva huset (1 § lag om samäganderätt).

Bilen:
Om du har köpt bilen för egna medel så ska bilen klassificeras som enskild egendom på grund av äktenskapsförordet.

Sammanfattning:
Huvudregeln är att enskild egendom ska tillfalla den maken/makan som äger den. Dock gällande huset kan det föreligga en övertagande rätt pga. att din fru behöver huset mest. Därav är det inte helt säkert att du kommer få själva huset. Gällande bilen är det troligast att din fru inte kan göra något anspråk på bilen.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Sofia WedinRådgivare