FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt19/03/2018

Kan föräldrar tvinga barn att flytta hemifrån?

Har en son på 19 år.Det fungerar inte alls bra hemma i vårt familjeliv.Han går fortfarande på gymnasiet men har stor frånvaro. Vi märker att vi inte orkar mer att ha honom hemmaboende men han kan ju inte klara sig själv ekonomiskt. Vad för rättigheter har vi som föräldrar? Kan vi tvinga honom att flytta?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

I 7 kap. 1 § föräldrabalken stadgas att föräldrar är underhållsskyldiga för sitt barn. Underhållsskyldighet betyder i första hand att barnets grundläggande försörjning tillgodoses: mat, boende, kläder m.m. Föräldrar är enligt samma paragraf andra stycket underhållsskyldig till dess att barnet fyllt 18 år, eller i de fall barnet studerar på grundskole - eller gymnasienivå fram till att barnet fyllt 21 år.

Slutsats: Ni kan inte tvinga honom att flytta så länge han studerar på gymnasiet.

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare