Kan föräldern få vårdnaden tillbaka efter att hen visat våldsamt bemötande?

Hej för fem år sedan fick jag, min mamma och mina tre systrar skyddat boende och mamma fick ensam vårdnad. Sedan föddes min lillebror och socialen vägledde oss hela vägen. Efter att faderns umgängestid tagit slut så föreslog socialen att vi skulle flytta långt bort och de hjälpte oss hela vägen med ny lägenhet och allt. Fadern fick betala skadestånd till mina systrar för att ha kränkt dem både psykiskt och fysiskt. Det var inga jättebelopp men han visade våldsamma beteenden mot oss alla. Nu fem år senare bor vi långt bort med skyddade personuppgifter och så bestämmer han sig för att stämma mamma om vårdnad. Kan han få vårdnad av min lillebror? Jag vet att mina systrar aldrig kommer vilja se honom igen och en utav dom kissade på sig när hon trodde att han skulle komma men min lillebror är för liten och förstår inte vad allt detta innebär. Han är väldigt charmig och manipulativ och väntar nu barn med en tjej 35 år yngre än han själv. Jag är väldigt orolig och har ofta varit som en fadersfigur för min lillebror men hur stor är chansen att han kan få vårdnaden om honom?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först och främst beklagar jag er situation. Vårdnadsfrågor är alltid känsliga och väldigt svåra att bedöma i förväg, exempelvis är det svårt att på rak arm besvara frågan; "kan jag nå framgång med en vårdnadstalan". Detta beror på att det är många olika komponenter som bedöms och det görs diverse utredningar för att kunna avgöra vilken situation som är bäst för barnet. Jag kommer därför berätta vad man i vårdnadsfrågor alltid utgår ifrån i sin bedömning, och sedan hur du kan gå vidare med detta.

Alla vårdnadstvister ska beakta principen om barnets bästa.

Bedömningen om vad som är bäst för barnet är lagstadgat och består av flera olika aspekter. Först och främst får det inte finnas någon risk att barnet far illa hos ena föräldern. Om barnet far illa hos ena föräldern är det ett väldigt starkt incitament till att denne föräldern inte är lämplig som vårdnadshavare. Man främjar kontinuitet i barnens liv på det vis att man inte vill "rycka upp" barn ur sitt hem, där denne har skola, vänner och egen trygghet. Desto äldre barnet är desto fler aktiviteter/tryggheter/kontakter brukar barnet ha och därför kan principen om kontinuitet väga starkt för lite äldre barn. Man beaktar även att varje barn har en rätt till god kontakt och relation till båda föräldrarna. Forskning har visat att barnet mår psykiskt bättre om denne har en god relation till båda sina föräldrar. Observera dock att man talar om barnets rätt till kontakt, inte föräldrarnas rätt till kontakt. Man gör bedömningen utifrån barnet. Den sista parametern som har betydelse i bedömningen är barnets vilja. Man tar hänsyn till vad barnet själv vill i den mån det är rimligt med hänsyn till barnets ålder och mognad. (6 kap 2 a § Föräldrabalken)

Bedömning av din situation

Trots att jag inte kan säga med absolut säkerhet hur en vårdnadstvist slutar, just p.g.a. de anledningar jag nämnde från början, kan jag i alla fall berätta att det faktum att din mamma tidigare fått ensam vårdnad och att det dömts ut skadestånd för fysisk och psykisk kränkning innebär att domstolen redan dömt honom som icke lämpad vårdnadshavare en gång tidigare. Självfallet kan det alltid ändras, för att personen ändrats, men domstolen kommer i första hand titta väldigt noga på första punkten – d.v.s. om lillebror riskerar att fara illa ut, i och med att hans syskon redan har det. Och om det föreligger tvivel kring det så är det en stark grund för domstolen att neka vårdnad. Det kommer således göras en riskbedömning. I bedömningen kommer de ta hänsyn till socialtjänstens utredning och utlåtanden och det faktum att de hjälpt er så mycket med att komma ifrån denna mannen talar för att det finns starka skäl till varför denna mannen inte är lämpad. Dock kan jag inte uttala mig så mycket om det med tanke på att jag inte är insatt i er bakgrund och hela situationen.

Sammanfattning

Jag vill som nämnt inte säga exakt vad som kan ske, eller hur stor chanserna är procentuellt, för det är omöjligt i vårdnadsmål. Det är väldigt mycket som vägs in. Det jag kan säga är att hans tidigare beteende kommer absolut vägas in och det talar starkt för att han inte är en lämplig vårdnadshavare. Jag kan däremot möjligtvis se att, även om vårdnad är svår, kan han få umgängesrätt. Umgänge kan både vara obevakat eller bevakat, d.v.s. umgänge med barnet tillsammans med en kontaktperson från socialen. Jag råder er att ha kontinuerlig kontakt med familjerätten och socialen, berätta om er rädsla och ta hjälp av dem. Era uppgifter kommer tas i beaktande i utredningen som görs innan en dom ställs. Det krävs väldigt mycket för att få skyddade personuppgifter och det faktum att ni fått det talar starkt för att risken/hotbilden är stor och då kommer inte en domstol komma fram till annat än att barnet absolut inte ska försättas i en risk. Att förtydliga än en gång är att det enda han kan hävda är att han vill ha kontakt med sitt barn men bedömningen kommer alltid göras utifrån barnets behov av kontakt med honom, samt barnets trygghet och bästa. Ingen kan säga med säkerhet var bedömningen kommer resultera i, förutom domstolen när det väl sker, men av de uppgifter du angett bedömer jag möjligheten som låg. Det jag kan tänka mig rimligt är möjligtvis bevakad umgängesrätt men mer än så har jag svårt att se om man en gång bedömt personen så olämplig att man flyttat familjen och beviljat hemliga personuppgifter.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare