FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt04/07/2018

Kan förälder vid gemensam vårdnad motsätta sig att barnet blir folkbokfört på annan ort?

Hej!

Har en son som snart är 12 år gammal. Kommer nu i sommar flytta till en helt annan stad och sonen kommer att flytta med. Jag och hans pappa har gemensam vårdnad men han har inte träffat sonen sedan han var ca 4 år gammal utan sonen bor hos mig på heltid.

Jag har tidigare då vi gick i sär erbjudit han att vi skulle gå till fam.rätten och göra upp ett umgängesplan detta med tanke på att sonen skulle känna sig trygg med att veta när han skulle träffa sin pappa. Pappan motsade sig detta och ansåg att han kunde komma och träffa sonen då det passade honom och ofta med mycket kort varsel. Jag ansåg inte att detta var bra för sonen då han behöver veta i god tid när han ska träffa sin pappa och detta bör ske något regelbundet. Min fråga är nu kan pappan motsätta sig att sonen blir folkbokförd m.m på den nya orten? Fast han inte har träffat sin son på så många år.

Pappan har själv tidigare flyttat till en annan ort. Han har inte heller visat något intresse för att få till ett fungerande umgänge där han prioriterar sin sons bästa.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vårdnads-, boende- och umgängesfrågor regleras i föräldrabalken, nedan förkortat FB.

Att du och pappan har gemensam vårdnad innebär att ni båda har ett ansvar för att sonen får den omvårdnad, trygghet och god fostran som behövs (6 kap. 1 § FB, 6 kap. 2 § FB).

Som vårdnadshavare har du (och även pappan) till viss del ensam beslutanderätt i frågor som rör sonens personliga angelägenheter. Detta innebär att ni båda har ensam beslutanderätt i frågor som rör sonens dagliga verksamhet, praktiska beslut vid utövande av vårdnaden (6 kap. 11 § FB). Däremot gäller att ni båda måste vara eniga i frågor som är av större dignitet för sonen (eftersom att ni har gemensam vårdnad och då är lika delaktiga). Exempel på "tyngre" frågor som kräver enighet av vårdnadshavarna är just frågan om barnets boende (6 kap. 13 § FB).

Svar på din fråga

Eftersom att vårdnaden av sonen är gemensam kan pappan motsätta sig att sonen flyttar till annan ort. Vid gemensam vårdnad krävs att båda vårdnadshavarna är eniga i vissa viktigare frågor som rör barnet. Däribland boendefrågan. Mitt råd till dig är i första hand att kontakta pappan på nytt och försöka lösa boendefrågan er sinsemellan. Förhoppningsvis kommer ni fram till en lösning som passar er son och er själva. Om ni inte enas kan du vända dig till socialtjänsten i din kommun för hjälp. Socialtjänsten kan hjälpa dig med att få till stånd ett avtal om hur boendefrågan skall hanteras (6 kap. 17a § FB). Du kan också ansöka till tingsrätten om ändring i vårdnaden (så att du får ensam vårdnad). Det rätten bedömer särskilt när de ska avgöra en vårdnadsfråga är just föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet (6 kap. 5 § FB). I vårdnads- och boendefrågor ska dock barnets bästa vara avgörande i alla beslut som tas. Gemensam vårdnad har i flera vårdnadsmål från domstolens sida ansetts vara det bästa för barnet när inte särskilda skäl talar emot (exempelvis att någon av föräldrarna är våldsamma eller att föräldrarna är i sån konflikt med varandra att de omöjligtvis kan samarbeta om något som rör barnet).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Linn GerhardssonRådgivare