FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/04/2023

Kan flera fullmaktshavare anges i en framtidsfullmakt?

Kan man vara 3 st fullmaktshavare på en fullmakt enl lag 201:310 ” Framtidsfullmakt”

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om framtidsfullmakt finns i lag om framtidsfullmakter.

En framtidsfullmakt är en fullmakt som någon (fullmaktsgivaren) ger åt en person (fullmaktshavaren) att företräda fullmaktsgivaren för det fall han eller hon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller något liknande förhållande varaktigt och i huvudsak inte längre har förmåga att ha hand om de angelägenheter som fullmakten avser (1 § lagen om framtidsfullmakter) .

Flera fullmaktshavare?

I en framtidsfullmakt kan man ha en eller flera fullmaktshavare ( se 5  § 2 p lagen om framtidsfullmakt och prop 2016/17:30 s. 35-36). Det som dock är viktigt att tänka på är att det tydligt ska framgå i fullmakten vem eller vilka som är fullmaktshavare.

När flera fullmaktshavare utses är det även viktigt att det tydligt anges om om de har behörighet att företräda fullmaktsgivaren var för sig, i förening (dvs. tillsammans) eller subsidiärt (dvs. I andra och tredje hand osv.) (prop 2016/17:30 s.36).

För att en framtidsfullmakt ska vara giltig krävs även att vissa formkrav är uppfyllda som jag beskriver nedan.

Formkrav framtidsfullmakt

  • Den som upprättar en framtidsfullmakt måste vara över 18 år (3 § lagen om framtidsfullmakter).
  • Framtidsfullmakten ska vara skriftlig (4 § lagen om framtidsfullmakter).
  • Att det av framtidsfullmakten framgår att det är en framtidsfullmakt, vem eller vilka som är fullmaktshavare, vilka angelägenheter fullmakten omfattar samt övriga villkor som gäller (5 § lagen om framtidsfullmakter).
  • Två vittnen ska samtidigt närvara när fullmaktsgivaren skriver under handlingen eller intyga att han eller hon skrivit under handlingen. Vittnena ska ha kännedom om att handlingen är en framtidsfullmakt, samt bekräfta handlingen med sina underskrifter (4 § 2 st lagen om framtidsfullmakter).

Det finns även regler om vilka som får vara vittne. Fullmaktshavare får inte vara vittne. Vittne får inte vara under 15 år och inte heller ha en psykisk störning som innebär saknad insikt om bevittningen. Vittne får inte håller omfattas av jäv, det vill säga får inte vara en make, sambo, syskon eller står i rätt upp-eller nedstigande släktskap eller svågerlag (4 § 3st lagen om framtidsfullamakter och 10 kap. 4 § ÄB.)

Slutsats

Som svar på din fråga är det således möjligt att vara 3 stycken fullmaktshavare. Det som är viktigt är dock, som beskrivits ovan, att det tydligt framgår vilka som är fullmaktshavare samt huruvida dessa har behörighet att företräda fullmaktsgivaren var för sig, gemensamt eller i andra och tredje hand osv. Tänk även på att formkraven måste vara uppfyllda för att framtidsfullmakten ska vara giltig!

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare