Kan fastighetsägare skriva över fasta avgifter på lokalhyresgästen?

Hej!

Vi hyr en lagerlokal på en mindre ort. Fastighetsägaren vill att el avtalet och avtal för vatten, avlopp och sophämtning ska stå på vårt företag. Är det rätt? Borde vårt företag inte bara betala för vatten förbrukningen ( som är nästa obefintlig) och hyresvärden stå för de fasta avgifterna. Tacksam för ett svar.

Louise

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyreslagen är dispositiv vilket innebär att ni kan avtala fritt om vad som ska gälla så länge det inte strider mot hyreslagen (12 kap 1 § femte stycket jordabalken). Enligt huvudregeln ska hyran för lokaler vara till beloppet bestämd i avtalet men däremot finns inget krav för att kostnader som hänför sig till lokalens uppvärmning, nedkylning, förseende med varmvatten eller elektrisk ström eller avgifter för vatten och avlopp ska skrivas ut i hyreskontraktet (12 kap 19 § första och tredje stycket jordabalken). Det finns även en möjlighet att avtala om omsättningshyra vilket står i visst förhållande till rörelseintäkterna eller som bestäms enligt en skriftlig överenskommelse.

Det framgår inte av hyreslagen att det skulle strida mot någon bestämmelse om dessa kostnader stod på ert företag istället och såvida det inte strider mot vad ni har avtalat om är det tillåtet att dessa kostnader står på ert företag. Däremot har hyresvärden en skyldighet att meddela dig skriftligen om ändrade hyresvillkor (12 kap 54 § första stycket jordabalken). Om hyresvärden vill ändra villkoren för lokalhyran måste hyresvärden säga upp hyresavtalet för villkorsändring och hyresvärden kan bli ersättningsskyldig om de nya villkoren kräver en hyra som inte är skälig.

Fastighetsägaren har rätt att påföra ert företag de kostnader du skriver om enligt hyreslagen men det beror helt på vad ni har avtalat om.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Isabella ArsovRådgivare