Kan farmor testamentera bort arvet till min syster?

Min farmor skrev testamente innan hon dog, men skrev över allt på min syster! betyder de att jag blir helt arvslös?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I enlighet med 2 kap 1 § 2st ärvdabalken ska din farmors barn få en lika lott. Är din farmors barn (son) död, ska istället hans avkomlingar träda i dess ställe, och varje barn ska få en lika lott. Om din pappa är död innebär detta att du och din syster blir att anse som din farmors bröstarvingar. En sådan arvinge har alltid rätt till laglott, vilket innebär hälften av arvslotten.

Exempel:
För att förtydliga detta med ett exempel: Om din farmor avlider med 100 000kr i tillgångar ska detta normalt sett delas lika och delas upp i två delar. Men om din farmor har skrivit ett testamente av vilket det framgår att din syster ska ärva allt, så träder istället din lagstadgade rätt till laglott fram. Detta kommer att skildra sig på så sätt att du har rätt till hälften av 50 000kr d.v.s. 25 000kr. Din syster komner å sin sida att erhålla 75 000kr.
Dessa regler finns till som en slags spärregel för att ingen bröstarvinge ska kunna bli helt arvlös.

Vad du behöver göra!
För att reglerna kring laglott ska aktualiseras är det dock viktigt att du gör anspråk på detta och "påkallar jämkning i testamentet (se 7 kap 1 § + 7 kap 3 § ärvdabalken). Detta måste göras inom 6 månader från att du tagit del av testamentet. I annat fall går din rätt till laglott förlorad och du blir arvlös.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare