Kan ett testamente ogiltigförklaras när en av vittnena får Alzheimer?

Mitt testamente är bevittnat på rätt sätt av två personer i slutet av maj 2016.

Den ena personen har under 2017 fått diagnosen Alzheimer. Dessförinnan har inga symptom visats vad jag vet.

Kan det finnas möjlighet för arvingarna, barn och forskningsinstitution att begära testamentet ogiltigt, så att jag måste skriva ett nytt med nya vittnen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som du väl säger så utgår jag från att du har upprättat testamentet på rätt sätt, alltså enligt 10 kapitlet 1 § ärvdabalken (ÄB). Där framkommer det att vittnena måste i samtidig närvaro underteckna testamenteshandlingen med sina namn.

Vittnena bör också anteckna ett vittnesintyg genom en vittnesmening, som ska innehålla uppgifter om bland annat deras yrke och hemvist samt tiden för bevittnandet (10 kap. 2 § ÄB). Avsikten med detta är att det ska vara lättare att kontakta vittnena vid eventuella tvister. Om arvingarna skulle begära att testamentet är ogiltig så är det de som har bevisbördan när det gäller frågan om testamentet har upprättats enligt lagen.

Vittnesintyget är inte obligatorisk, men den är mycket fördelaktig ur bevishänseende när till exempel ett vittne har dött eller när denne, så som i dit fall, har Alzheimer.

Det bör alltså inte spela någon roll om testamentsvittnen är oträffbar/död/sjuk eftersom betydelsen av testamentsvittnen gäller vid själva upprättandet av testamentet för att sanningsförsäkra testatorns vilja. Du behöver alltså inte upprätta ett nytt testamente med nya vittnen.

Jag tillägger också att i vittnens journal bör det stå när personen diagnosticerades med Alzheimer. Då du säger att han fick diagnosen efter denne vittnade ditt testamente så bör det inte bara några problem.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare