FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/01/2018

Kan ett köp återgå? Bindande avtal, anbud och accept

Hej! Om jag köpt en lös sak av en privatperson, hur ser möjligheterna ut för att kunna få köpet att återgå?

Lawline svarar

Hej och vad trevligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har köpt en lös sak av en privatperson och undrar om köpet kan återgå. Frågan är således om ett bindande avtal har uppkommit. Ett bindande avtal uppkommer enligt anbud-accept-modellen. Exempelvis så kan säljaren ha erbjudit sig att sälja egendomen till dig (anbud), vilket du accepterat genom att säga ja och anta anbudet (accept). Eftersom du har köpt varan har här ett bindande avtal uppkommit mellan er, vilket som huvudregel ska hållas, 1 § avtalslagen.

Från huvudregeln finns dock undantag. Du anger inte varför du vill få köpet att återgå, men i avtalslagens 28-38 §§ finns de grunder som kan få ett avtal ogiltigt och således återgå. Här måste det dock vara tala om exempelvis svek eller tvång. Vidare finns det rättsverkningar på rent köprättsliga grunder. Skulle varan inte uppfylla det ni avtalat om, exempelvis om det visar sig att varan är trasig, så har du enligt köplagen rätt att få felet i varan avhjälpt, omleverans, prisavdrag och i sista hand hävning, 30 § köplagen. Har man dock bara ångrat sitt köp finns det ingen rättslig grund att stödja sig på, utan då ska avtalet hållas.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Har du ytterligare funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Victoria Limnefelt NygrenRådgivare