FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/04/2022

Kan ett inspelat mobilsamtal bevisa att ett muntligt avtal ingåtts?

Hej gäller ett mobilsamtal som jag spelat in som bevis på att ett muntligt avtal ingåtts snälla svara så fort som möjligt! Tack!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med vill jag upplysa dig om att alla muntliga avtal inte alltid är bindande. Vissa avtal har formkrav, så som exempelvis avtal om köp, byte eller gåva av fastighet (se 4 kap. jordabalken).

Beträffande om du kan använda inspelningen som ett bevis framgår det av 35 kap. 1 § rättegångsbalken (RB) : ”rätten skall efter samvetsgrann prövning av allt, som förekommit, avgöra, vad i målet är bevisat”. Detta ger uttryck för principen om fri bevisprövning, vilket innebär att parterna i en tvist får åberopa all bevisning som de kan få fram, dvs även inspelade samtal, oavsett hur bevisningen har kommit fram. Dock är det upp till rätten att värdera bevis, vilket innebär att bevisning kan avvisas i vissa fall (35 kap. 7 § RB).

Det framgår inte av din fråga vad för typ av avtal detta rör sig om, om det är ett avtal som har formkrav är svaret annorlunda. För att med säkerhet kunna svara på om ditt inspelade samtal skulle bevisa att ett bindande avtal ingåtts behöver jag alltså mer information kring vad för typ av avtal detta rör sig om. Återkom gärna med mer information om du önskar ett mer precist svar för vad som gäller i just din situation.

Vänliga hälsningar,

Siva ArifRådgivare