Kan ett bolag ensidigt ändra avtalsvillkor efter ingånget avtal?

Hej,

Vi har fått en offert av ett byggföretag. I offerten står det ett datum som offerten är giltig till (26e februari 2022) arbetet är planerat enligt överenskommelse till maj 2022. Vi accepterade offerten i januari 2022. Byggföretaget hörde av sig idag (21 mars 2022) och meddelade att det kommer ske en prisjustering då deras materialkostnader ökat. Jag vill minnas att ett slutet avtal inte får brytas från säljarens sida. Nu är min fråga om företaget kan kringgå detta genom att de satt ett "giltighets" datum på offerten, eller om det datum de satt som "giltigt t o m" innebär att vi har fram tills detta datum att acceptera offerten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (avtalslagen). Jag kommer därför att utgå från den lagen i mitt svar till dig.

Ett bindande avtal uppkommer genom samstämmiga viljeförklaringar. Viljeförklaringar kallas i avtalslagen för anbud och accept. Offerten från byggföretaget ska ses som ett bindande anbud med en avtalad acceptfrist som löper till den 26 februari 2022 (1 § första stycket och 2 § första stycket avtalslagen). Vad det konkret innebär är att byggföretaget är bunden av sitt anbud till er fram till den 26 februari 2022 (1 § första stycket avtalslagen). Ni avgav en accept på byggföretagets anbud inom acceptfristens löptid, och om accepten var förenlig med byggföretagets anbud var det fråga om en s.k. ren accept (accept utan ändringar i förhållande till anbudet) vilket i sin tur innebär att ett bindande avtal kom till stånd i januari mellan er och byggföretaget (1 § första stycket avtalslagen).

"Giltighetsdatumet" på anbudet ska av allt att döma tolkas som en avtalad acceptfrist, det vill säga den tid som ni hade på er att avge en accept på byggföretagets anbud. Och eftersom ni har avgett en accept inom den avtalade acceptfristen finns som sagt ett bindande avtal som inte byggföretaget ensidigt kan komma bort ifrån eller förändra. Så länge det inte finns någon särskild klausul i avtalet som medger ensidiga prisjusteringar från byggföretagets sida gäller det ursprungliga priset som ni har avtalat om. Förändringar av avtalsvillkor (t.ex. pris) följer samma principer som vid ingående av avtal som jag har redogjort för ovan – dvs. att det krävs att ni är överens om det (anbud och accept). Den starka huvudregeln som gäller är att avtal skall hållas, att materialkostnaderna för byggföretaget kan komma att öka efter ett ingånget avtal är en risk som byggföretaget ensam står för. I ytterlighetsfall skulle man kunna tänka sig att avtalsvillkoret pris skulle kunna jämkas (ändras) av en domstol utifrån generalklausulen 36 § avtalslagen om oskäliga avtal, om ett avtalsvillkor (priset) skulle anses som oskäligt i ljuset av nya omständigheter efter avtalets ingående (t.ex. ökade materialkostnader). Men det rör sig som sagt om ytterlighetsfall och regeln ska tillämpas med stor restriktivitet, i synnerhet om ni är att betraktas som konsumenter i detta avtalsförhållande. Jag ser ingen möjlighet att tillämpa denna regel i ert fall.

Slutsatsen utifrån den information du har uppgivit är att avtalet, inklusive avtalsvillkoret pris, alltjämt gäller. Vilket innebär att byggföretaget är förpliktigat att utföra sin prestation i enlighet med avtalet utifrån ert avtalade pris.

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare