Kan ett barnbarn, genom testamente, få hälften av arvet.

Jag är enda barnet men min pappa har låtit testamenterat halva arvet till min dotter,kan jag göra något för att förhindra detta,får han göra så. Min dotter har i dagsläget hand om hela min pappas ekonomi och min mamma börjar bli dement

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer att besvara din fråga utifrån ärvdabalkens bestämmelser (ÄB).

Den legala arvsordningen

Enligt den legala arvsordningen är personer i den första arvsklassen berättigad till arvet. Den första arvsklassen är i första han bröstarvingarna.I ditt fall är du alltså arvsberättigad enligt 2 kap. 1 § ÄB. Utgångspunkten är att varje bröstarvinge ska dela lika på arvet (stirpalgrundsatsen).

Avslotten

Bröstarvingarna har enligt 7 kap. 1 § ÄB rätt till halva kvarlåtenskapen.

Testamente

I princip kan man skriva vad som helst i sitt testamente, men skulle en bröstarvinge bli avslös kan bröstarvingen enligt 14 kap. 5 § ÄB, klandra testamentet. Detta innbär att bröstarvingen gör gällande sin avsrätt (jfr 7 kap. 1 §).

Slutsats

Du har har rätt till arv efter din pappas bortgång. Bröstarvingarna har rätt till hälften av kvarlåtenskapen. Den återstående hälften har man som testator rätt att testamentera bort. I till fall skulle halva arvet tillkomma din dotter, enligt lag är detta fullt möjligt, förutsatt att testmentet uppfyller de formkrav som ställs. Detta innebär att du som bröstarvinge kommer att få din arvslott enligt den legala arvsordningen, samtidigt som din dotter kommer att erhålla ett arv till följd av testamentet.

Hoppas du fick svar på din fråga, skulle du ha fler frågor är du välkommen åter till oss på Lawline!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare