FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt23/03/2018

Kan ett barn tvingas till umgänge med en förälder?

Mitt barnbarn som fyller 4 år har svår ångest och är jätteledsen då hon ska åka till sin pappa varannan helg. Dom ska mötas på halva vägen varannan fredag. Och samma visa på söndagen. Det är 23 mil till pappan. Dalarna/Sthlm. Ska hon tvingas åka?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer framförallt att hänvisa till föräldrabalken (FB), som du hittar här men även till socialtjänstlagen (SoL), som du hittar här.

Barnets bästa är avgörande i alla beslut som rör barnets vårdnad, boende och umgänge

När det kommer till samtliga beslut om vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa vara avgörande. Vad som är barnets bästa avgörs med avseende särskilt till barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna samt risken för att barnet skulle fara illa, utsättas för övergrepp, föras bort eller liknande. Detta kan läsas i 6:2 a FB.

Enligt 6:15 FB ska ett barn ha rätt till umgänge med den förälder som barnet inte bor med. Umgänget kan ske på olika sätt, t.ex. genom att förälder och barn träffas eller genom att de har annan typ av kontakt. Båda föräldrarna har ansvar för att barnets behov av umgänge med den förälder som barnet inte bor med så långt som möjligt tillgodoses.

Barnets rätt till en god kontakt med båda sina föräldrar är långtgående och ofta anser man att det är till barnets bästa att få träffa båda sina föräldrar. Det ska dock noteras att det är barnet som har rätt till sina föräldrar och inte tvärt om. Enligt 6:2 a 3 st. FB ska hänsyn tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad när man bedömer vad som är barnets bästa. Var gränsen går för när ett barn är moget nog att fatta egna beslut om var hen ska bo osv. är svårt att säga. Tidigare var gränsen satt till ungefär 12 år men den är borttagen och man får nu göra en avvägning i varje enskilt fall.

Föräldrar kan sluta avtal om hur umgänget ska se ut

Enligt 6:15 a 3 st. FB får föräldrar avtala om hur barnets umgänge med den förälder som barnet inte bor med ska se ut (under förutsättning att båda föräldrarna eller någon av dem är barnets vårdnadshavare). Ett sådant avtal är giltigt om det är skriftligt och godkänt av socialnämnden. Enligt 6:17 a FB kan föräldrar, enligt 5:3 SoL, få hjälp med att träffa ett sådant avtal. För att få denna hjälp vänder sig till socialtjänsten i sin kommun.

Sammanfattningsvis

Jag vet inte alls hur situationen ser ut för ditt barnbarn; om föräldrarna har gemensam vårdnad, om någon av föräldrarna har ensam vårdnad och den andra endast umgängesrätt, om föräldrarna har kommit överens och samarbetar osv. Utifrån de uppgifter jag har här kan jag därför inte svara på hur socialtjänsten eller en domstol skulle bedöma i den här frågan just i det här fallet.

Det man kan göra, som förälder eller vårdnadshavare, om man inte kommer överens i den här typen av frågor är som sagt att vända sig till socialtjänsten för att få hjälp med beslut som rör t.ex. vårdnad, boende och umgänge.

En förälder, eller båda (som är vårdnadshavare) kan även väcka talan i domstol med frågor som rör vårdnad, boende och umgänge, enligt 6:17 FB. Det brukar dock vara bäst för alla inblandade parter om konflikten går att lösa utan att man väcker talan i domstol varför det kan vara en bra idé att som första steg ta kontakt med socialtjänsten om man känner att man behöver hjälp.

Även om jag inte kan ge dig ett direkt svar på din fråga hoppas jag att du känner att du fått viss vägledning!

Mvh

Maja Stolt RosellRådgivare