Kan ett barn testamentera allt till sin ena förälder?

Kan ett barn testamentera sin förmögenhet till endast en förälder då föräldrarna är separerade?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ett testamente kan testator i princip helt oinskränkt styra hur dennes kvarlåtenskap ska fördelas. Den ena inskränkningen som finns härom gäller för testatorns barn som denne inte kan göras arvlösa. Bröstarvingar (barnen) har en lagstadgad rätt till sin respektive laglott, se 7 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB). Om ett testamente inkräktar på denna del kan barnet kräva jämkning för att få ut sitt arv.

Detta gäller dock inte omvänt. En förälder har ingen laglig rätt att få arv efter sitt barn. Har personen inga egna barn är det föräldrarna som ska tilldelas arvet, se 2 kap. 2 § ÄB, såvida det inte finns ett testamente som anger något annat.

Ett barn kan därför välja att testamentera sin egendom till endast en av föräldrarna.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare