Kan en vårdnadshavare ta ut barnet på t.ex. en promenad när den andra vårdnadshavaren motsätter sig?

Min sambo har ett barn på 1 år med en annan kvinna. Han har varit borta i en månad från staden vi bor i för att jobba. Min sambo har umgåtts ungefär varannan dag med sin dotter hemma hos barnets mamma, för att få tillbaka relationen (pågått i en månad). Min fråga är om han har rätt att få ta ut dottern på tex en promenad (flickan är skriven hos mamman), trots att mamman inte vill det? De har gemensam vårdnad.

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar ni i 6 kap. Föräldrabalken (FB).

Vad gäller vid gemensam vårdnad?
Vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. I takt med att barnet blir äldre ska allt större hänsyn tas till barnets egna önskemål och synpunkter (6:11). Det här gäller, vid gemensam vårdnad, för båda vårdnadshavarna gemensamt. I princip krävs alltså att båda vårdnadshavarna fattar beslut gemensamt men det finns vissa undantag (6:13).

Ett av undantagen är att endast en av vårdnadshavarna kan fatta beslut som rör den dagliga omsorgen (med andra ord mer vardagliga beslut kopplat till vardagslivet) när barnet bor där och den andra vårdnadshavaren/föräldern inte är närvarande. Motiven bakom det är att det helt enkelt inte fungerar i praktiken att varje vardagsbeslut kräver båda vårdnadshavarnas samtycke. En vanlig promenad hör säkerligen hit.

Här finns ju dock båda vårdnadshavarna närvarande för att fatta beslutet om promenader och enligt huvudregeln fattar de då besluten gemensamt, vilket innebär att jag råder din sambo att inte t.ex. ta ut barnet på promenad när barnet bor hos mamman och hon motsätter sig det.

Man bör dock ha barnets bästa i åtanke och en bra kontakt med båda föräldrarna brukar ses som väldigt viktigt. Din sambo skulle därför kunna trycka på det och försöka komma överens med mamman om promenaderna på det viset.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om ni skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare