FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/12/2021

Kan en utländsk adoption erkännas i Sverige? + vilken arvslag tillämpas efter flytt utomlands?

Hej, Om jag som utlandsvensk adopterar min styvdotter I en inhemsk Thailänsk adoption, helt enligt Thailänsk lag. Har då min adoptivdotter rätt till arvslott av mina tillgångar I Sverige? Tack.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över : (1) om en inhemsk thailändsk adoption blir giltig i Sverige, och (2) om din styvdotter som du vill adoptera i så fall har rätt att ärva dig enligt svensk arvsrätt.

Adoption

För att en adoption som ingåtts i ett land som inte är ett konventionsland till 1993 års Haagkonvention (vilket Thailand inte är) ska erkännas i svensk rätt krävs att adoptionen uppfyller de krav som uppställs i lag om adoption i internationella situationer (LAIS). Enligt LAIS finns två förutsättningar för att ett utländskt beslut om adoption som har meddelats av en domstol eller någon annan myndighet utomlands gälla i Sverige (4 § LAIS):

Dels krävs att adoptionsbeslutet blivit giltigt och fått laga kraft i landet där det fattadesDels krävs att adoptionen har skett där den som har adopterats hade hemvist när adoptivförfarandet inleddes, eller i den stat där adoptivföräldern hade hemvist när beslutet meddelades.

Kravet på hemvist finns till för att adoption inte ska kunna genomföras i ett land som varken barnet eller adoptivföräldern har någon koppling till. Som jag förstår din fråga bor både du, din styvdotter och din styvdotters mor i Thailand och har alltså sannolikt även hemvist i Thailand om ni bor där stadigvarande.

För att paragrafen ska vara tillämplig krävs vidare att det är fråga om ett institut som kan jämställas med svensk adoption. För att så ska vara fallet krävs inte att rättsverkningarna av det utländska beslutet i den stat där det meddelats i alla delar är desamma som verkningarna av ett svenskt adoptionsbeslut, men det måste vara fråga om en situation som karaktäriseras av att adoptivföräldern varaktigt har tagit upp den adopterade som sitt barn. En bedömning av om adoptionen kan jämställas med en svensk adoption fåt göras utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Beslut som snarare liknar fosterhemsplaceringar kan inte erkännas som adoption. (prop. 2017/8:121 s. 168)

Så länge du genomfört en laglig thailändsk adoption som fått laga kraft i Thailand och adoptionen är giltig enligt ett institut som kan jämställas med en svensk adoption bör det inte vara något problem att få adoptionen erkänd i Sverige.

Arv

När man flyttar utomlands är det inte säkert att svensk rätt ska tillämpas på ens förmögenhetsförhållanden eller att svensk domstol är behörig att pröva frågor kring detta. EU har antagit en arvsförordning (Europaparlamentet och rådets förordning (EU) nr 650/2012 av den 4 juli 2012 om behörighet, tillämplig lag, erkännande och verkställighet av domar samt godkännande och verkställighet av officiella handlingar i samband med arv och om inrättandet av ett europeiskt arvsintyg) som gäller oavsett om den internationella anknytningen finns i förhållande till ett EU-land eller ett annat land.

I vilket land ska arvet handläggas?

Vanligtvis handläggs arvet där den avlidne hade hemvist vid dödsfallet. Om du skulle avlida då du bor i Thailand kommer thailändsk domstol vara behörig i frågor om arvet (artikel 4 arvsförordningen). Om du skulle ha dina tillhörigheter i Sverige kan dock svensk domstol vara behörig att pröva arvsmålet, förutsatt att du är svensk medborgare eller att det inte gått mer än fem år sedan du hade hemvist i Sverige (artikel 10 arvsförordningen). Du har även möjlighet att på förhand reglera och välja att svenska domstolar ska vara behöriga att hantera ditt arv, exempelvis genom ett testamente, om du även avtalar om att svensk rätt ska bli tillämplig på din kvarlåtenskap (artikel 5 arvsförordningen).

Enligt vilket lands lag ska arvet fördelas?

Huvudregeln är att arvet ska fördelas enligt lagen i den stat där den avlidne hade sin hemvist före sin död (artikel 21.1 arvsförordningen). Det finns visst undantag för detta om den avlidne vid sin död uppenbart hade en närmare anknytning till en annan stat (artikel 21.2 arvsförordningen). Undantaget kan bli aktuellt om exempelvis om arvlåtaren avlidit tätt efter ankomsten till ett annat land och fortsatt har majoriteten av sina tillgångar och sin släkt i ursprungslandet. Så länge arvlåtaren varit stadigvarande bosatt i det andra landet ska dock det landets arvsrätt tillämpas. . Det spelar ingen roll att lagen som utpekas inte är lagen i en medlemsstat eller inte (artikel 20). Som jag förstår din fråga är du stadigvarande bosatt i Thailand. Som huvudregel ska alltså thailändsk rätt då tillämpas på ditt arv om Thailand var den stat du senast hade hemvist i före din död. Om du istället önskar att svensk rätt ska tillämpas kan du dock avtala om ett lagval och då låta arvet styras av lagen i den stat där du är medborgare, det vill säga Sverige, förutsatt att du är svensk medborgare (artikel 22).

Ärver adoptivbarn enligt svensk rätt?

Förutsatt att du genom ett avtal, exempelvis genom ett testamente, avtalar om att svensk rätt ska bli tillämplig på din kvarlåtenskap gäller följande:

Om den som avlidit inte skrivit ett testamente är det den avlidnes närmaste släkt som ska ärva. Hur arvet fördelas regleras i olika arvsklasser och det är den första arvsklassen som i första hand ska ärva den avlidne. Den första arvsklassen utgörs av den avlidnes barn (2 kap. 1 § första stycket ÄB). Barnen ska då ärva var sin lika stor del från den avlidnes kvarlåtenskap (2 kap. 1 § andra stycket ÄB). Detta är vad som kallas arvslott och ärvs av arvlåtarens bröstarvingar. Bröstarvingar är arvlåtarens biologiska eller adopterade barn. Om du adopterar din styvdotter kommer hon alltså arvsrättsligt behandlas på samma vis som om hon vore ditt biologiska barn.

Sammanfattning

Så länge du genomfört en laglig thailändsk adoption som fått laga kraft i Thailand och adoptionen är giltig enligt ett institut som kan jämställas med en svensk adoption bör det inte vara något problem att få adoptionen erkänd i Sverige. För att svensk rätt ska tillämpas på ditt arv krävs dock att du avtalar om det och gör ett lagval, annars kommer thailändsk rätt tillämpas. Om du gör ett sådant lagval kommer din styvdotter enligt svensk rätt behandlas på samma vis som om hon vore ditt biologiska barn och har alltså rätt till sin arvslott efter dig.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Gott nytt år och god fortsättning!

Med vänlig hälsning

Sophia EngdahlRådgivare