Kan en torktumlare som gått sönder räknas som normal slitage?

Hej! Jag hänvisar till min tidigare ställda fråga (2018-04-28) om tvisten med min hyresvärd som påstår att jag måste stå för reparation av våran torktummlare som gick sönder vid normal användning. Det är hyresvärdens torktummlare men det framgår inte i kontraktet att tvättmaskin/ torktummlare ska ingå. Vi bor i en nyproduktion där sånt komm med, det finns inga alternativ som gemensamma tvättstuga.

Nu insisterar hyresvärden att vi har en punkt i kontraktet (under särskilda bestämmelser) som säger att hyresgästen är ansvarig för alla skador. Men samtidigt finns en annan punkt (under övriga hyresvilkor) som säger att hyresgästen är inte skyldig att ersätta skador som uppstår genom normal slitage.

Jag har alltid tolkat de 2 punkter som att vi ska stå för kostnader av saker vi tagit sönder med flit/ ur försummelse. Nu är jag orolig att hyresvärden kommer kräva ersättning för allt som försämrats eller skadas genom normal slitage. Vad är det som gäller av de 2 punkter i kontraketet? Vilken kraft har bestämmelser i lagen i detta fall? Vilka rättigheter har vi?

Hoppas jag varit tillräckligt klar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan inte finna din tidigare fråga, så mitt svar kommer att baseras på din nuvarande fråga.

Enligt Jordabalken 12 kap 24 § har en hyresgäst skyldigheten att vårda lägenheten med dess tillbehör. Däremot är en hyresvärd skyldig med sedvanlig underhåll som t.ex. reperationer om skadan beror på lägenhetens ålder. D.v.s. om tvättmaskinen skulle vara äldre än c:a 10 år ska hyresvärden reparera den. I och med att du nämner att du bor i en nyproduktion är torktumlarens ålder troligen inget bra skäl.

I praxis har normal slitage ansetts vara repor på handfat/toalett, små repor i golv och lite fettfläckar. Jag skulle därför inte anse att den trasiga torktumlaren anses vara inom begreppet normal slitage OM den är ny.

Har du en hemförsäkring så brukar den täcka skada på annans egendom och i sådanna fall skulle du endast behöva betala självrisken. Förövrigt kan det vara bra att kolla om någon garanti finns på torktumlaren eller om den kan vara såpass ny att den går att reklamera (mindre än 3 år gammal).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare