Kan en styrelseledamot i en ideell förening anses vara jävig vid inköp av dataprogram?

Hej, om man i en ideell förening beslutar sig för att köpa in ett dataprogram som en av styrelsemedlemmarna "äger"/ arbetar med i ordinarie tjänst, kan man anse detta som jäv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med kan konstateras att det inte finns någon lag om ideella föreningar vilket alltid skapar initiala frågetecken. För att få vägledning i en fråga likt denna måste vi därmed se till exempelvis närliggande lagstiftning och den s.k. "goda föreningsseden".

I enlighet med den goda föreningsseden har styrelsen ett grundläggande ansvar att verka för det som är föreskrivet i föreningens stadgar, den målsättning som föreningen har, samt det som legat till grund för föreningens bildande. En ideell förening ska inte vara en slags "förtäckt fristad" där styrelsen med hjälp av föreningen kan skapa ekonomiska fördelar åt sig själva eller sitt företag. En styrelseledamot ska som förtroendevald alltid sätta föreningens bästa i första rummet. Således är det enligt mig inte i enlighet med god föreningssed att personen som äger dataprogrammet i din fråga är med och beslutar om detta inköp.

Gällande din fråga kan också viss vägledning hämtas från närliggande lagstiftning i form av (lagen om ekonomiska föreningar) (FL). I denna lag går att läsa att en styrelseledamot inte får handlägga en fråga om avtal mellan föreningen och tredje man där styrelseledamoten har ett väsentligt intresse som kan strida mot föreningens (s.k. "intressejäv"). Den aktuella paragrafen förbjuder också den s.k. "ställföreträdarjäven" dvs. om det skulle handla om ett avtal mellan föreningen och en juridisk person som styrelseledamoten får företräda (6 kap 10 § första stycket FL).

Sammanfattningsvis är det inte lämpligt att styrelseledamoten är med och beslutar om att köpa in ett dataprogram som denne äger. Denna slutsats grundar jag på såväl god föreningssed som närliggande lagstiftning till ideella föreningar. Är styrelseledamoten med och beslutar i denna fråga föreligger enligt mig stor risk att denne är att anse som jävig.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!
Sebastian NäslundRådgivare