Kan en sambo har rätt att bo kvar i en hyreslägenhet efter att förhållandet har upphört?

hej, jag står på kontraktet till hyreslägenhet och för ett år sen så köpte jag ut min tidigare pojkvän (via advokat) då han vägrade lämna lägenheten självmant. vi har ett barn tillsammans. Jag undrar nu om vi skulle bli tillsammans igen och om han skulle folkbokföra sig på min adress om han då skulle ha samma rättigheter enligt sambolagen att få bo kvar ifall förhållandet inte skulle funka denna gång heller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om samboförhållanden regleras i sambolagen (SamboL).

Ett samboförhållande kan upphöra bland annat genom att samborna flyttar isär (2 § 2 punkten SamboL). När ett samboförhållande upphör kan den ena sambon begära bodelning inom ett år, för att sambornas samboegendom ska fördelas lika mellan dem (8 § SamboL).

Samboegendom utgör sambornas gemensamma bostad och bohag som har förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). En hyreslägenhet anses utgöra bostad som kan vara föremål för samboegendom, förutsatt att den har förvärvats för gemensam användning (5 § SamboL). I ditt fall skulle hyreslägenheten inte ha förvärvats för gemensam användning, om din före detta pojkvän skulle flytta in igen, och ska därför inte utgöra samboegendom. Det har alltså inte någon betydelse om att han har folkbokfört sig på adressen.

Trots att hyreslägenheten inte är samboegendom kan din tidigare pojkvän överta lägenheten om ert samboförhållande skulle upphöra förutsatt att han har bäst behov av bostad och ett sådant övertagande kan anses skäligt (22 § SamboL). Begäran om övertagande ska även göras senast ett år från att ert samboförhållande har upphört.

Om han inte har bäst behov av lägenheten har han inte rätt att bo kvar i där. Om han skulle vägra flytta ut kan du kontakta domstolen som utser en bodelningsförrättaren. Bodelningsförrättare ansvarar över bodelningen och kan besluta om att hyreslägenheten ska tillfalla dig. Om din före detta pojkvän fortfarande vägrar att flytta ut, kan du kontakta Kronofogdemyndigheten och begära verkställighet av det beslut som bodelningsförrättaren fattat. Kronofogdemyndigheten kan i så fall hjälpa dig tvinga ut sambon ur lägenheten.

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare