Betalningsföreläggande av oreglerad skuld.

Hej! Vi är en familj bestående av flera syskon och en dement mor på 82 år (bekräftat vid demensutredning i december). Ett av mina syskon har tagit emot ett "lån" om 20 000 kronor från vår mor, utan att ha upprättat någon som skuldsedel. Mitt syskon lovade att pengarna skulle betalas tillbaka "snart". Detta skedde i somras, och skulden är i skrivande stund oreglerad. "Snart" har dessutom omvandlats till -"skulden kan väl regleras vid ett arvsskifte". Hur ska detta ske, då det inte finns ett skriftligt avtal, jag har dessutom en stark känsla att mitt syskon gärna vill slippa undan skulden helt och hållet. Går det att vidtaga någon rättslig åtgärd för att komma till rätta med problemet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som om du vill se vilka alternativ du har för att undvika att ditt syskon slipper undan skulden.

Lånet

Det krävs inget upprättande av en skuldsedel, avtal kan ingås muntligt eller genom att ditt syskon tagit emot pengarna. Lånet är giltigt förutsatt att din mor var frisk vid tillfället hon lånade ut pengarna till ditt syskon, se lag om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning.

Driva in skulden

Din mors förvaltare eller gode man har möjlighet att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten, se 2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning (BFL). Detta förutsätter att skulden förfallit till betalning, eftersom din mor och ditt syskon inte kommit överens om ett förfallodatum så kan skulden krävas in närsomhelst, se 1 kap. 5 § skuldebrevslagen.

Om ditt syskon skulle bestrida betalningsföreläggandet så kan inte kronofogdemyndigheten meddela något utslag. Ni kan begära att ärendet överlämnas till tingsrätten, se 33–34 §§ BFL. Tingsrätten prövar då om det finns en fordran eller inte. Om tingsrätten kommer fram till att det finns en fordran och förpliktigar ditt syskon att betala skulden så kan ni vända er till kronofogdemyndighet för hjälp att driva in skulden.

Förskott på arv

Om ni väljer att inte vidta några åtgärder som ovan så kan lånet avräknas från framtida arv enligt 6 kap 1 § ärvdabalken. Lånet kan betraktas som ett förskott på ett framtida arv från din mor. Det innebär att förskottet på 20 000 kronor kommer att räknas av ifrån ditt syskons arvslott.

Hoppas du fick svar på din fråga och om vill du ha mer rådgivning eller boka tid med en jurist, ring oss på 08-533 300 04.

Vänliga hälsningar,

Alba Ehn RandbergRådgivare