FrågaAVTALSRÄTTAvtal14/02/2018

Kan en privatperson gå till tingsrätt eller kronofogden om ett lån?

Om jag har en privatskuld hos en privat person kan den personen skicka det vidare till kronofogden? Alt tingsrätten?

Lawline svarar

Personen kan ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogden, eller stämma in dig hos tingsrätten och kräva att du ska betala skulden. Personen som du har lånat av ska kunna styrka inför rätten eller kronofogden att ni har haft ett låneavtal. När ett lån förfaller till betalning har långivaren rätt att få betalt. Om det inte stämmer att ni har ingått ett låneavtal, eller om låneavtalet ingåtts på ett lagstridigt sätt, eller lånet inte har förfallit till betalning kan du invända det, det är i så fall personen du har lånat av som ska bevisa att det verkligen förelegat ett giltigt låneavtal. Det finns inga formkrav för avtal, och ingångna avtal är bindande (Lag om avtal 1:1), även om avtalet till exempel ingåtts muntligt.

Ebba EkstrandRådgivare