Kan en make säga upp en hyresrätt utan samtycke i ett äktenskap?

Hej! Min man vill skiljas men inte jag. Har sagt att jag vill ha betänketid och min är nu.... Han står på hyreskontraktet av våran lägenhet, kan han säga upp den under betänketiden och vad händer i så fall med mig??

Tacksam för svar.

// Veronica

Lawline svarar

Hej tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Den lag som blir aktuell i ditt fall är äktenskapsbalken och det är alltså bestämmelser i denna lagen som jag kommer att utgå ifrån. Enligt denna lag får inte din make säga upp kontraktet utan ditt samtycke och varför ska jag nu gå igenom.

Betänketid innan skilsmässa
Först och främst kan jag säga att du har rätt till betänketid i 6 månader om det bara är din man som vill skiljas. Detta betyder att din man inte kan säga något om detta eller ta denna rätt ifrån dig (se 5 kapitlet 2 § https://lagen.nu/1987:230#K5P2S1).

Vad är gemensam bostad i ett äktenskap och vad kan make göra med den?
Gällande lägenheten så anses den som gemensam bostad i ert äktenskap. Det spelar ingen roll om det är han som står på lägenheten utan den anses ändå vara din bostad också (se 7 kapitlet 4 § https://lagen.nu/1987:230#K7P4S1). Detta är viktigt att veta eftersom en part i ett äktenskap inte får göra vad den vill med det som är gemensam bostad. I ditt fall får din make inte säga upp eller ens hyra ut lägenheten trots att det är han som står på kontraktet. Om han vill göra det måste du samtycka till detta (se 7 kapitlet 5 § https://lagen.nu/1987:230#K7P5S1).

Vad händer om make säger upp kontrakt utan samtycke?
Om din make säger upp hyresrätten utan samtycke kan du ansöka hos domstol om att lägenheten inte ska vara uppsagd (du ansöker om att domstolen ska förklara din makes rättshandling ogiltig). Om detta skulle bli aktuellt så ska en ansökan hos domstolen komma in senast 3 månader efter det att du fått reda på att din make sagt upp lägenheten. Allt det jag förklarat i detta stycke hittar du i 7 kapitlet 9 § https://lagen.nu/1987:230#K7P9S1.

Sammanfattningsvis så kan din make alltså inte säga upp lägenheten utan att du går med på det enligt lagen. Skulle han göra det ändå så kan du ansöka hos domstolen om att hans agerande inte är giltigt och att uppsägningen inte ska gälla.

Hoppas att du fick svar på din fråga och återkom gärna om du undrar över något mer!
Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare