Kan en make drabbas av utmätning för den andra makens skulder?

Jag (Make) har skulder hos Kronofogden nu är det utmätning på gång. Mina tillgångar är ringa har bara en liten pension + min frus pension + sjukbidrag. Min fru har sparat pengar från sin lön genom åren vi varit gifta.

Min fråga: Kan Kronofogden mäta ut det hon har på sina bankkonton? Jag har ingen tillgång till dessa.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Makar svarar principiellt för sina egna skulder

För det första så kan man konstatera att i ett äktenskap så svarar fortfarande varje make för sin egen egendom och sina egna skulder (1 kap. 3 § Äktenskapsbalken). Dina skulder är alltså dina egna och din fru kan inte hållas ansvariga för dessa. På grund av bevisreglerna för utmätning kan det dock komma att ske utmätning i hennes egendom ändå.

Utmätning kan leda till att en makes egendom utmäts för den andra makens skulder

När utmätning ska ske hos en gäldenär (alltså hos en betalningsskyldig person) så säger huvudregeln att utmätning får ske i sådan lös egendom som bevisligen tillhör honom eller som ska anses tillhöra honom (4 kap. 17 § Utsökningsbalken). Egendom kan anses tillhöra gäldenären i två fall.

1. Det ena är när egendomen finns i hans besittning och det inte kan bevisas att egendomen tillhör någon annan (18 §).

2. Det andra är om gäldenären är gift och bor ihop med sin make. Om gäldenären och dennes make har egendom i sin gemensamma besittning anses egendomen tillhöra gäldenären om inte det kan bevisas att den tillhör maken eller någon annan och om det dessutom inte kan åtminstone göras sannolikt att gäldenären och maken är samägare till egendomen (19 §).

Din frus konton är säkra från utmätning

Eftersom du inte har någon tillgång till din frus bankkonton så har du inte någon besittning till pengarna som finns på kontona. Pengarna hör alltså bevisligen inte till dig och det finns ingen annan regel som säger att pengarna ska anses höra till dig. Din frus pengar får alltså inte utmätas för dina skulder.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare