FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/10/2017

Kan en make byta till en tidigare makes efternamn?

"Du får alltid byta till din makes efternamn. Det spelar ingen roll om din make har fått sitt efternamn från ett tidigare äktenskap."

Från skatteverkets hemsida 2017-10-21.

Jag trodde att när min ex man behöll mitt efternamn efter vår skilsmässa så var det inte okej att hans nya fru tog det efternamnet.

Läste ett svar härifrån som sa att det var så. (2år gammalt)

Vilket är rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss med din fråga!

Det korrekta svaret är det du har läst på Skatteverkets hemsida. Det är nämligen så att lagstiftningen ändrades nyligen och därmed är det svaret inte längre aktuellt eftersom det är utifrån den då gällande lagstiftningen som nu har upphävts. Det nya aktuella lagrummet är alltså Lag om personnamn. Det innebär alltså att det är möjligt för din ex mans nya fru att ta över ditt efternamn, (12§ Lag om personnamn).

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar

Emilia KinnunenRådgivare