Kan en kvinna som är påverkad av morfin ansöka om äktenskapsskillnad?

Hej. Min väns fru ligger för döden kvinnan har egna barn som nu vill tvinga sin mamma till skilsmässa för att få ut så mycket pengar som möjligt de vill ha del av deras hus. Kvinnan är morfinpåverkad och är nu under barnens kontroll hon ligger på hospice. De har varit gifta i 12 år och skilsmässa har aldrig varit på tal. Min vän är helt förkrossad och undrar om de kan övertala som mor till skilsmässa.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en skilsmässa skall kunna genomföras krävs det att den maken som vill ansöka om äktenskapsskillnad gör detta på Tingsrätten (5 kap. 3 § Äktenskapsbalken). I och med att makarna inte är överens om saken kommer det löpa en betänketid om sex månader (5 kap. 2 § Äktenskapsbalken). Efter denna betänketid kan en dom om äktenskapsskillnad komma att meddelas, vilket innebär att äktenskapet är upplöst (5 kap. 6 § Äktenskapsbalken). Förutom denna betänketid finns det inte några formkrav.

Kvinnan har en rätt att ansöka om skilsmässa, förutsatt att hon kan föra sin egen talan. Om kvinnan skulle vara satt under förvaltarskap hade detta inneburit ett hinder för att hon på egen hand skulle kunna ansöka om äktenskapsskillnad. Om det inte finns några sådana hinder finns det inget din vän kan göra.

Vänligen,

Erica RinaldoRådgivare