FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/02/2018

Kan en köpare bli betalningsskyldig för en vara som ännu inte hämtats ut, men blivit stulen under tiden den låg hos säljaren?

Om en kund lägger undan en vara till ex. måndag, som han sedan glömmer hämta ut, varpå det sker ett inbrott i butiken och denna vara blivit stulen - är kunden betalningsskyldig? Gör det någon skillnad om han är privatperson eller näringsidkare?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så verkar det som att du undrar om en kund kan bli betalningsskyldig för en vara som denne hos försäljaren fått undanlagd/reserverad, trots att denna vara sedermera blivit stulen innan kunden hämtat ut den.

När betalningsskyldigheten inträffar brukar man vanligtvis reglera i själva köpeavtalet. Vanliga sådana är förtidsbetalning, avbetalning, leasing etc, dvs någon form av kredit. Det krävs dock att detta specificerats i avtalet mellan köpare och säljare. Om detta inte avtalats får man helt enkelt använda sig av köplagens utfyllande regler. Enligt köpL 49 § finns en regel om att köparen ska betala varan när säljaren begär det, om inget annat avtalats. I bestämmelsens första stycke, andra meningen står det dock att köparen inte är skyldig att betala varan förrän denna hålls honom till handa, dvs innan han fått den. En bestämmelse med i princip samma innehåll hittar du i konsumentköplagen 36 §. Konsumentköplagen reglerar förhållandet när köparen är en konsument (privatperson, och alltså inte näringsidkare).

En köpare är alltså aldrig skyldig att betala en vara innan hen har fått den till handa, om en tidigare betalningsskyldighet inte avtalats med säljaren.

Svaret på din fråga blir således: nej, köparen blir inte betalningsskyldig för den vara som hen reserverat och sedermera blivit stulen. Det spelar heller ingen roll om köparen är näringsidkare eller privatperson.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare