Kan en hyresvärd komma att påverkas av inneboendes skatteskulder?

Om man har skatteskulder kan man skriva sig som inneboende hos någon, ej sambo eller dylikt,utan att den personen drabbas ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstått din fråga rätt så undrar du om du som hyresvärd kan komma att påverkas av inneboendes skatteskulder.

Det är utsökningsbalken (UB) som reglerar frågor kring skulder och utmätningar.

Kan lägenheten utmätas?
Följande gäller enligt s. 325, handboken på kronofogdens hemsida. Vid utmätning av en bostadsrätt genomför kronofogdemyndigheten inledningsvis en undersökning i kontakt med den skuldsatte, bostadsrättsföreningen och andra berörda. Om resultatet av undersökningen visar att bostadsrätten tillhör den skuldsatte kan utmätning ske enligt 4 kap. 17 § UB.

Det framgår inte av din fråga om det råder om en bostadsrätt eller hyregäst, dock utgår jag ifrån att det rör sig om en bostadsrätt. Om hyresvärden äger fastigheten och dessutom köpt den innan den skuldsatte flyttades in så kan det bli svårt för kronofogden att genomföra en utmätning av lägenheten. Det innebär att det inte råder några risker för att bostadsrätten ska mätas ut för den inneboendes skulder.

Kan lösöret i lägenheten utmätas?

Om den skuldsatte endast är inneboende hos hyresvärden är det svårt att utmäta lösöre i lägenheten. Det krävs då att kronofogdemyndigheten genomför en utredning som bevisar att lösöret tillhör den skuldsatte. Bevisningen ska i så fall bestå av ett köpekontrakt, kvitto, faktura eller liknande dokument. Detta följer av handboken s. 122, 389-390 samt 4 kap. 19 § 2 st UB. Mot en sådan bakgrund är det inte sannolikt att utmätning av lösöret i lägenheten skulle vara möjligt. Ett undantag är om den inneboende hyr ett omöblerat rum, allt lösöre som finns i detta rum kan då antas tillhöra den skuldsatte enligt handboken s. 371 och 4 kap. 17 UB. Det innebär att allt lösöre som finns i det uthyrda rummet kan då utmätas enligt 4 kap. 17 § UB. Hyrevärden kan eventeuellt kunna förhindra utmätning av sitt lösöre genom att hålla lösöret avskilt från den uthyrda rummet eller bevisa att det inte är hyresgästens ägodelar.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Alexander NejatiRådgivare