FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll26/02/2018

Kan en högavlönad förälders underhållsskyldighet anses sträcka sig längre än den andre förälderns, om denna har lägre lön?

Jag har två barn som bor växelvis hos mig och sina far.

Nu går jag på A kassa och deras pappa har betydligt mer i lön än mina 15 000 kronor, jag tror att han tjänar runt 45 000 kr/mån.

Ändå är han inte villig att betala något mer nu för cuper och dyl, som jag inte har råd med just nu.

Jag har barnbidraget, men det går till kläder till barnen.

Finns det någon möjlighet att juridiskt sätt få honom att betala mer för barnen just nu medan jag är arbetslös?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i detta svar från att du och barnens far har delad vårdnad om era barn.

Hur ser föräldrars underhållsskyldighet ut?

Föräldrar är underhållsskyldiga gentemot sina barn tills dess att de har fyllt 18 år. Det innebär att båda föräldrar har en skyldighet att ombesörja barnets grundläggande behov. När man avgör vilken standard som ska hållas för underhållsskyldigheten så ska hänsyn tas till föräldrarnas ekonomiska förmåga och barnets eventuella egna inkomst. Alltså kan det spela roll för fördelningen hur pass hög inkomst respektive förälder har. En förälder med lägre inkomst kan inte tvingas betala lika mycket som en förälder med högre inkomst för att tillgodose barnets behov. Reglerna om underhållsskyldighet hittar du i 7 kap 1 § föräldrabalken.

Vad omfattas av underhållsskyldigheten?

Sådant som tillgodoser barnets grundläggande behov omfattas av föräldrarnas underhållsskyldighet. Tills detta räknas kläder, mat, boende, fritidsaktiviteter, och dylikt som ingår i ett normalt leverne. Detta ska anpassas efter vad föräldrarna har råd med. Det har tidigare ansetts att underhållsskyldigheten borde sträcka sig till den standard som kan motiveras utifrån den förälder som åtnjuter högst inkomst. Du nämner att barnens far är relativt högavlönad. Utifrån detta kan sägas att hans underhållsskyldighet kommer omfatta mer än vad din gör.

För att gå vidare med ditt ärende kan du antingen kontakta vår betaltjänst på info@lawline.se, eller vända dig direkt till domstol.

Adam AskRådgivare