Kan en göra anspråk på gåva en förälder givit till en bröstarvingen under dennes livstid?

Hej

Ifall min mor säljer sitt hus och ger bort pengarna till min bror ,kan jag kräva en del eller hälften av pengarna från min bror när min moder har gått bort som arv ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från bestämmelserna i ärvdabalken (1958:637) för att besvara din fråga.

En utgångspunkt är att det är fritt för en förälder att ge gåvor till sina barn under dennes livstid. Beroende på om din mor givit pengarna som gåva eller förskott på arv kan arvskiftet variera. Huvudregeln är att alla tillgångar en arvlåtare ger till sina bröstarvingar under dennes livstid räknas som förskott på arv (6 kap. 1 § ÄB). Ifall arvlåtaren dock i ett gåvobrev skrivit att det ska betraktas som en gåva kommer det inte att ses som ett förskott på arv utan istället kategoriseras som en gåva.

Ifall det är ett förskott på arv kommer värdet på den överlåtna egendomen att dras av från arvinges arvslott vid arvskifte. Alltså kommer arvingen att få ut mindre egendom vid arvskiftet. Ifall det istället ses som en gåva kommer det inte påverka arvskiftet och alla bröstarvingar kommer att få lika mycket av kvarlåtenskapen vid arvlåtarens bortgång.

Det förstärkta laglottsskyddet

Det är som jag nämnde fritt för föräldrar att ge arvingar gåvor under deras livstid, men det finns ett undantag som försäkrar att bröstarvingen kan få ut sin laglott som är hälften av en dennes arvslott ( arvlåtarens kvarlåtenskap delat på bröstarvingar, 7 kap 1 § ÄB). Ifall egendomen som givits bort gör så att du inte kan få ut din berättigade laglott kan du jämka gåvan och göra anspråk på denne för ett värde motsvarande din laglott (7 kap. 4 § ÄB). Detta är ett så kallat laglottsskydd och ger en bröstarvinge rätten att göra anspråk på gåvor som arvlåtaren givit bort under sin livstid. Dock krävs det att vissa krav ska vara uppfyllda och gäller bara ett värde som gör så att du får ut din laglott vid arvskiftet. Alltså om du redan kan få ut egendom motsvarande laglotten kan du inte tillämpa bestämmelsen.

Enligt bestämmelsen ska gåvor som är att likställa med testamente återbäras ifall dem inkräktar på en bröstarvinges rätt till laglott. Det kan vara svårt att veta vilka gåvor som är att likställa med testamente så jag ska nämna två utgångspunkter:

Ifall gåvogivaren gett bort gåvan strax innan dennes bortgång så är det att likställas med ett testamente eller ifall gåvogivaren behållit en nyttjanderätt av egendomen som gått i gåva, t ex nyttjanderätt till en fastighet, alltså givit den i gåvan men använder den fortfarande.

Dessa två exemplen är inte uteslutande men används som vägledningen om vad som ska anses likställas med ett testamente.

Sammanfattning

Så i ditt fall om din mor givit pengarna till din bror som förskott på arv kommer det att dras av från hans arvslott vid arvskiftet. Ifall det däremot är en gåva kommer det inte dras av vid arvskiftet utan ni kommer få lika mycket, om inte testamente finns. Ett undantag är det förstärkta laglottsskyddet som innebär att ifall gåvan inkräktat på din laglott och gör så att du inte kan få ut hela laglotten kan du göra anspråk på ett värde som motsvara laglotten. Dock måste samtliga rekvisit i bestämmelsen vara uppfyllda.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare