FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/09/2022

Kan en framtidsfullmakthavare utfärda en framtidsfullmakt till någon annan?

Jag har en framtidsfullmakt, där min far är fullmaktsgivare, kan jag utfärda en framtidsfullmakt till min bror, för det fall jag blir oförmögen att sköta mitt uppdrag eller avlider?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av lagen om framtidsfullmakter

Kan du utfärda en framtidsfullmakt till din bror?

En framtidsfullmakt är ett personligt uppdrag till fullmaktshavaren. Det innebär att fullmaktshavaren som utgångspunkt inte i sin tur kan ge fullmakt åt någon annan att sköta uppdraget. På så vis kan du inte utfärda en framtidsfullmakt till din bror om syftet är att han ska sköta uppdraget i händelse av att du blir permanent oförmögen att sköta ditt uppdrag. Det finns ett undantag till denna regel, som avser situationen att fullmaktshavaren är tillfälligt förhindrad att utföra uppdraget, t ex under en semesterresa eller en sjukhusvistelse (29 § lagen om framtidsfullmakter). Då får fullmaktshavaren utse någon som sköter uppdraget under den tid som förhinder föreligger. Detta undantag kan alltså inte användas för det fall att du skulle bli permanent oförmögen att sköta uppdraget.

Vad du kan göra i stället

Om din far fortfarande är i stånd att utfärda en fullmakt, rekommenderar jag honom att ändra i sin fullmakt så att den i stället ger både dig och din bror fullmakt.  En fullmaktsgivare kan nämligen ges till en eller flera fysiska personer, och fullmaktsgivaren får själv bestämma hur bestämmanderätten ska regleras mellan fullmaktshavarna.

I fullmakten kan din far då föreskriva att din bror får utöva uppdraget först när du är oförmögen eller avliden. Det är då viktigt att tänka på att ordningen tydligt framgår samt att det framgår att ni båda har behörighet att företräda din far var för sig.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare