Kan en fordringsägare ges prioritet över övriga genom att detta skrivs i skuldebrevet?

Hej

Kan jag skriva ett skuldebrev så att långivare blir en mer prioriterad fordringsägare än övriga fordringsägare. Hur skall en sådan text i sådant fall formuleras?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Så som jag tolkar din fråga undrar du över möjligheterna att se till att en fordringsägare får betalt framför andra fordringsägare. Från och med nu hänvisar jag till fordringsägare med beteckningen borgenär och till den som är betalningsskyldig med beteckningen gäldenär.

Till att börja med kan det vara på sin plats att konstatera att så länge gäldenären har tillräckliga ekonomiska tillgångar för att betala alla sina skulder så spelar det ingen roll i vilken inbördes ordning skulderna blir betalda. Gäldenären kan alltså välja att betala till en viss borgenär först så länge övriga borgenärer får betalt innan inom den överenskomna tiden.

Hur blir det när gäldenären inte kan betala då? När gäldenären har blivit insolvent så kan det om det vill sig illa till bli fråga om konkurs eller utmätning. Då räcker inte gäldenärens tillgångar till för att betala alla borgenärer. Frågan är då vilken borgenär som ska få betalt först och denna fråga regleras i den så kallade förmånsrättslagen. Förmånsrättslagen reglerar i vilken ordning borgenärerna ska få betalt och hur mycket. För att nämna några exempel på förmånsrätter så finns det olika typer av pant i både skepp, flygplan, fastigheter eller lös egendom.

Så för att gå över till svaret på din fråga, kan man ge prioritet åt en borgenär genom att skriva det på skuldebrevet? Svaret är nej, en sådan text kommer i sig själv inte att få någon rättslig verkan. För att ge en borgenär prioritet måste man antingen komma överens med samtliga andra borgenärer om att dom ska få betalt efter den borgenär man vill prioritera eller så måste man skapa en förmånsrätt åt den borgenären.

En av dom enklaste sätten att skapa en förmånsrätt är genom en handpant. Det går till på så sätt att man lämnar över någonting värdefullt till borgenären så som exempelvis en bil eller några smycken. Det är då mycket viktigt att man själv ger upp kontrollen över egendomen, annars kommer panten inte godkännas. Skulle man sen inte kunna betala sina skulder kan borgenären använda panten för att få betalt och vara garanterad att få åtminstone vad panten är värd om skulderna överstiget pantens värde. Det finns som sagt många andra förmånsrätter så som exempelvis pant i fastigheter och dylikt. Det skulle ta alldeles för stor plats i anspråk att beskriva alla här. Kontentan av mitt svar är dock att det inte räcker att skriva att borgenären är prioriterad på skuldebrevet, det krävs att man skapar en riktig förmånsrätt.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare