Kan en förälder vägra umgängesrätt?

Hejsan.

Ensamvårdnad om dottern på snart 4 år .

Hon är autistisk och har stödtecken , bilder vid tal .

Hon träffar sällan sin pappa och har börjat kalla min sambo för pappa .

Min sambo är ju med på alla möten , kurser mm

Så han finns där för henne hela tiden .

Jag försöker få i hop umgänge med dottern och hennes pappa men då han inte känner henne , kan komunisera el ens vill förstå vad autism innebär så är det svårt .

Ex maken och pappan till flickan är dömd för grov barnmisshandel på min ena son .

Han har även blivit av med ett barntidigare pga vanvård .

Så ensam får han inte träffa henne och dottern är väldigt orolig och osäker då pappan inte kan läsa av hennes kroppsspråk .

Han " tvingar " fram kramar , pussar och vägrar förstå att hon har svårt med kroppskontakt .

Så min fråga är :

Kan jag säga nej till umgängen som inte är bestämda med socialen ?

Kan socialen bestäma umgänge mellan pappa och dotter utan att prata med mej som har ensamvårdad?

Får han ta kort på dotter som sover i vagnen fast jag säger nej till det ?

Mvh Maria

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ni föräldrar kan gemensamt komma överens om hur och när umgänget ska ske. Detta verkar dock inte vara aktuellt i er situation. Det finns även en möjlighet för er att med hjälp av socialnämnden träffa ett avtal om umgänge. Detta är dock en gemensam överenskommelse, socialnämnden kan alltså inte i samråd med enbart pappan besluta om umgänge.

Som en sista utväg kan domstolen avgöra frågan om vårdnad och umgänge. Domstolen kommer då att ta barnets bästa i beaktande. Utgångspunkten är att det ligger i barnets bästa att ha en relation till båda föräldrarna, men det kan uppställas särskilda villkor för hur umgänget ska ske. Till exempel kan rätten besluta att en person som utses av socialnämnden ska medverka vid umgänget (så kallat umgängesstöd).

Som jag förstår det har du ensam vårdnad och det finns ingen skriftlig överenskommelse eller beslut om umgängesrätt. Utgångspunkten är att din dotter har rätt till umgänge med sin pappa (se föräldrabalken 6 kap. 15 §), men ansvaret är inte sanktionerat. Det innebär att det i nuläget inte finns något som hindrar dig från att inte låta pappan träffa sin dotter.

Vad gäller att ta kort på dottern så har jag inte tillräckligt med information för att ge ett bra svar på frågan. Spontant ser jag dock inte att du skulle kunna förbjuda honom från att ta kort på din dotter som sover i vagnen.

Jag föreslår att du tar kontakt med socialnämnden. Förhoppningsvis kan ni gemensamt komma fram till en lösning som är anpassad efter er situation och din dotters behov.

Lycka till med allt!

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare