Kan en förälder tvingas ha sina barn hos sig oftare?

Hej!

Jag är mamma till två tonåringar (15 och 17 år). Jag och pappan har varit skilda i drygt 5 år och har delad vårdnad. Barnen har haft sin bas hos mig i alla dessa år och upplägget har varit att de träffat sin pappa varannan helg samt på en del lov mm. Detta upplägg var något vi var överens om från början (muntligt).

Jag skulle nu vilja att vi helt och hållet bytte upplägg från det vi tidigare haft. Alltså att barnen har sin bas hos sin pappa (vilket de är helt OK med) och att de kommer till mig varannan helg istället. Så som det varit i fem år fast tvärt om alltså.

Problemet är att pappan (som bor med ny kvinna, inga barn där) inte vill ha barnen hos sig mer än nödvändigt och säger att det funkar dåligt med hans jobb t.ex. Jag kan ju tycka att sånt får man anpassa, som jag har jag gjort i 5 år. Tagit jobb som passat, så att jag ändå kunnat finnas till hands för barnen osv. Känner att det skulle vara roligt att få ta ut svängarna lite jag också och kanske ha ett jobb som inkluderar resor, periodvis boende på annan ort och så vidare, men detta omöjliggörs alltså av att han inte vill ta ansvar för sina barn och ha dem hos sig.

Kan man vägra att ta hand om sina barn? Vilka krav kan jag ställa? Är det verkligen rimligt att jag ska behöva planera och anpassa mitt liv efter hans önskemål fem år efter skilsmässan?

(Jag kan tycka att barnens röst borde väga rätt tungt i den här åldern, men det hjälper ju inte om de inte är välkomna att bo hos sin pappa.)

Hälsningar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om vad som gäller för föräldrar som har delad vårdnad finner vi i föräldrabalken (FB). I dagsläget är det så att din före detta man mer eller mindre kan vägra att ta hand om sina barn oftare, mer än det att han har en underhållsskyldighet eftersom barnen bor så mycket mer hos dig, men det finns vissa saker du kan göra för att försöka ändra på det. Som du kommer läsa strax kan det dock vara ganska omständigt och tidskrävande, men jag tycker inte att det är orimligt att du önskar kunna ha den frihet som han haft sedan skilsmässan tack vare att du tagit så mycket ansvar. Vi ska därför gå igenom dina olika alternativ.

Kan en vårdnadshavare tvingas ta hand om sina barn oftare?

Om ni föräldrar själva inte kan komma överens om upplägg kan ni i första hand vända er till familjerätten i er hemkommun för att få hjälp med att nå en samförståndslösning, kanske att han kan möta dig lite närmare mitten och ha åtminstone halva tiden vardera. Om ni inte kan enas om en lösning med utomstående hjälp kan ni ansöka om att domstol ska avgöra i frågan, som kan besluta om tvångsåtgärder i fråga om barns boende och umgänge. I sådana mål är det barnens bästa som är i centrum, domstolen kommer med andra ord att fatta ett beslut som är i enlighet med vad de bedömer vara era barns bästa utifrån deras perspektiv, och inte ert (6 kap. 2 a § föräldrabalken)

Rent formellt har de möjligheten att besluta om att pappan ska ha barnen hos sig en större del av tiden, trots att det skulle strida mot vad han vill. På grund av att det sällan bedöms vara i enlighet med barnets bästa att bo mer hos en förälder som inte önskar det, är det dock ovanligt att domstolar fattar ett beslut som tvingar en förälder till mer boende eller umgänge med barnen - men chansen finns. I denna bedömning kommer också barnens höga ålder och därmed mognad och förståelse troligen att spela in, och det skulle kunna vara en sak som gör att beslut fattas emot hans vilja.

Vad kan du göra om domstolen skulle besluta som du önskar och han ändå vägrar?

Om du skulle välja att ta frågan till domstol och den skulle besluta om att barnens pappa ska ha barnen hos sig en större del av tiden men han ändå skulle vägra, så kan du begära verkställighet av domen/avtalet. Det innebär att du vänder dig till tingsrätten för att få domen/avtalet genomfört. Verkställighet används oftast för att tvinga ifrån en förälder sitt barn, och inte tvärt om, men det är ändå möjligt att begära även i sådana fall. Tingsrätten har även en möjlighet att förordna om vite och/eller hämtning. För att tingsrätten ska kunna vägra verkställighet krävs att det är uppenbart att det vore oförenligt med barnets bästa.

Avslutande ord

Det är sammanfattningsvis ofta ganska svårt att tvinga en förälder till mer umgänge, och relativt ovanligt att domstol dömer så, på grund av att det sällan bedöms vara till barnens bästa att tvingas vara hos en förälder som inte vill ha dem där, men det finns alltså en möjlighet till det.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare