Kan en förälder ta barnen från den andre föräldern?

Hej! Jag har en kompis som kom till Sverige för 5 år sedan, han är nu gift med en svensk kvinna sen 3 år tillbaka & dem har 2 barn ihop.

Nu vill han lämna henne & då hotar hon med att gå till tingsrätten/familjerätten, få ensamvårdnad & ta barnen ifrån honom (som hon säger)

Hur fungerar det nu?

Kan hon bara gå & få ensamvårdnad & hålla barnen ifrån honom?

Hur & vad kan han göra nu för att förbereda sig på allt detta?

Väldigt tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen förälder idag som äger rätten över sitt barn utan barn äger rätten till sin förälder. Det är den grundläggande principen inom familjerätten idag och något som domstolen starkt eftersträvar. Det finns naturligtvis de föräldrar som fortfarande anser sig vara bättre föräldrar och hävdar sig ha ensamrätt på föräldrarskapet men detta kommer man inte så långt med om fallet prövas i domstol.

Det finns idag flera intressanta domar där vårdnaden prövats och sedan getts över till den förälder som bäst uppfyllt barnens behov, vilket är en nära relation med båda sina förälrar. Den förälder som vägrat samarbet har därmed förlorat vårdnaden. Detta är en enorm förändring inom familjerätten där nu mammor och pappor kan ses utifrån ett jämlikt perspektiv. Det är därmed den förälder som sätter barnen främst som också ska tilldelas vårdnaden om dem, oavsett om denne är en mamma eller pappa.

Jag rekommenderar att din vän söker samarbetshjälp från kommunen eller socialtjänsten. Det kan vara lite olika i olika kommuner vilka som har den funktionen. I vissa kommuner finns en egen funktion i form av familjecentral under socialtjänsten och i andra kommuner finns en medlare på kommunkontoret. Kolla upp vilken hjälp hans komnmun kan ge.

Han behöver inte vara väldigt orolig över hur tingsrätten resonerar kring hur vårdnaden ska läggas för de kommer starkt hävda att vårdnaden ska behållas av båda föräldrarna om det är så idag och sedan kommer de hänvisa till samarbetssamtal, så föräldrarna kommer överens. Vårdnadsplanen som tingsrätten upprättar ska hållas och reglerna ska följas. Den förälder som vägrar samarbete brukar förlora på detta.

Din vän förbereder sig bäst genom att fortsätta vara en bra förälder, sätta barnen främst, kämpa för ett samarbete och inte tappa humöret oavsett. Det kan även vara bra att han dokumenterar det som sker. Datum med händelser, vilket kan hjälpa honom om det blir aktuellt att träffa ett ombud inför rätten. Det viktiga är att fortsätta kämpa för ett gott samarbet och inte ge upp trots motgångar från den andre parten. Barnen förtjänar en uppväxt med båda sina föräldrar och utan dåligt samvete för att också vilja vara med båda föräldrarna.

Det är dessutom jätteviktigt att vi vuxna runt barnen sätter stopp när föräldrar mår dåligt och inte ser barnens bästa längre. Till dig vill jag därför ge rådet att fortsätta vara en stöttande vän och hjälpa honom genom en väldigt besvärlig tid. Oftast brukar det storma hårt en stund men sedan lägger det sig. Då är det skönt att veta att man agerade korrekt och aldrig kastade någon bensin på elden, för det var inte värt det.

Hoppas detta kan lösa sig till det bästa för alla.
Lycka till!

Jennie NilssonRådgivare