Kan en förälder ge bort allt den äger till ett av flera barn?

Hej! Fråga: Mina föräldrar (gifta) äger en bostadsrätt + ett fritidshus. Vår mamma dör 2015. Vi har inte ärvt någonting efter vår mor. Vi är 4 barn. Det som händer nu är egentligen två saker. Vår far skriver över Fritidshuset på vår bror och nu tänker vår far sälja bostadsrätten och behålla vinsten. Vad gäller här? Försöker förstå allt om arvslott m.m. men behöver er hjälp. Varm hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För enkelhetens skull ska jag försöka sammanfatta den informationen du givit för att kunna dela upp det i lite tydligare frågor som jag sen kan besvara.

Omständigheter

Som jag tolkar dina omständigheter så har din mamma gått bort när hon fortfarande var gift med din pappa. Han funderar nu på att göra två saker dels ge bort ett fritidshus till din bror och dels sälja en bostadsrätt och själv behålla vinsten. Jag förutsätter även att dina föräldrar endast hade giftorättsgods vid din mammas dödsfall när jag besvarar frågan.

Detta leder i sin tur till några frågor. Om det är möjligt för din pappa att ge bort fritidshuset och vad detta i så fall leder till? Om din pappa kan sälja bostadsrätten och själv behålla vinsten?

Jag kommer kort redogöra en bakgrund för att du enkelt ska kunna följa svaren på de ovanstående frågorna.

Bakgrund

Eftersom dina föräldra var gifta när din mamma gick bort så ärver din pappa hennes halva efter den bodelningen som sker vid hennes död (3 kap. 1 § första stycket ärvdabalken (ÄB)). Det som din pappa ärvde av din mamma som makes arv har han endast fri förfoganderätt över vilket betyder att han inte kan testamentera bort något av detta arvet.

Kan din pappa ge bort fritidshuset till din bror?

Enligt huvudregeln så ska gåvor till en bröstarvinge dras av deras arv, vilket i din situation betyder att din brors arv nedsätts av det din pappa efterlämnar vid sitt dödsfall (6 kap. 1 § första stycket ÄB). Skulle en avräkning från din pappas arv inte räcka (vilket är rimligt att det inte gör med tanke på att du sammanlagt hade tre syskon) så kommer även en avräkning göras från den delen som din bror har rätt till från det din pappa ärvde av din mamma i makesarv (6 kap. 1 § andra stycket ÄB).

Kan din pappa sälja bostadsrätten och vad kan han göra med vinsten?

Eftersom din pappa har ärvt din mamma med fri förfoganderätt har han möjlighet att göra det han vill med pengarna men däremot inte testamentera bort den delen som är från din mamma. Detta leder till att du kommer ärva en del av honom som är från din mamma när han går bort och du har även rätt till en del av honom som hänförs till honom när han går bort. Men det finns inget som stoppar honom från att sälja bostadsrätten.

Sammanfattning

Din pappa har alltså en möjlighet att ge bort fritidshuset till din bror men husets värde kommer avräknas det din bror ärver från både din pappa och mamma när din pappa går bort. Din pappa kan även sälja bostadsrätten men han kan inte testamentera bort den delen av pengarn som kommer från din mamma.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare