FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/11/2018

Kan en förälder be sitt barn att flytta ut?

Hej jag bor i stort sätt i mammas vardagsrum o har inga plats för mina grejer eller en säng och vi kom överens om en hyra på 1500 var för min syster o mig som bor tsm med henne.. Hyran ligger på 6400 något o dom har ett varsitt rum men inte jag som sagt. Är det rimligt då hon försöker kasta ut mig trots att jag skött min del av betalning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då det verkar som att ni inte har ett hyresavtal sinsemellan med uppsägningstid eller liknande så kan din mamma be dig att flytta när hon vill. Föräldrar har ingen skyldighet att låta barnen bo kvar efter att de uppnått 18 års ålder. Om det skulle vara så att man är under 18 år eller inte kan hitta boende på egen hand så bör man kontakta socialtjänsten i kommunen för att ansöka om eventuell hjälp.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare