FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll18/12/2018

Kan en förälder ändra underhållsbidraget

Hej, Jag har tre barn, 2, 12 och 14 år gamla. De äldsta är från ett tidgare äktenskap. Mitt ex och jag är överrens om att gå 14 åringenens önskemål till mötes och han skall nu bo hos mamma på heltid, och hos mig varannan helg.

Jag är helt med på att jag behöver lämna ett underhålls­bidrag i och med att mitt ex får ökade kostander. Vi använder Försärkringskassans kalkylator för att komma fram till en summa. Summan är rimlig och vi är överrens.

Nu har dock mitt ex adderat till en ytterligare kostnadspost, det är den jag önskar ert råd kring.

Jag bor i centrum, mitt ex bor 10 kilometer utanför, på landet. Nu vill hon att jag betalar ytterligare en tusenlapp/månad för att hon kommer behöva skjutsa 14 åringen till aktiviteter och dylikt.

Min uppfattning är att kostnaden mer är knuten till hennes val av bostadsplats än till vår son. Hade situationen varit omvänd och sonen skulle bo heltid hos mig, då hade detta varit en icke-fråga.

Jag är helt tillmötesgående kring underhålls­bidraget och ser det som en själklarhet att hon skall få pengar av mig till mat, kläder, hygien, försäkring, hans mobilabonnemang etc. Det är just resersättningen jag vänder mig emot. Tilläggas bör att 14 åringen inte är föreningsaktiv och saknar därmed regelbundna och återkommande resor dit och hem.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valde Lawline med din fråga.

Som jag tolkat din text så är du emot att din sons mor ökade underhållsbidraget utan din vetskap.

Du har rätt med att föräldern som inte har vårdnad om barnet behöver betala underhållsskyldighet, 7:2 FB.

I samma paragraf står det också att underhållsbidraget endast kan fastställas genom avtal eller dom. 7:2 2st . Det betyder för din del att din sons mor inte kan lägga till en extra kostnadspost utan att du godkänner det. Skulle ni inte komma överens behöver hon väcka talan i domstol.

Domstolen kommer då beräkna underhållsskyldigheten genom reglerna i 7:3 FB. Utan omständigheter kan jag inte ge ett bra svar på hur stort underhållet ska vara.

Jag kan även tillägga att rättens bedömning på underhållsbidragets storlek beror på föräldrarnas förvärvsinkomst samt barnets ålder och inte mycket på särskilda kostnader.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare