Kan en föra en klandertalan på testamente på nytt?

Vi är 4 syskonbarn till vår moster som avlidit.Hon saknar man och barn och andra släktingar men har testamenterat bort sitt arv till olika organisationer.Vi klandrade testamentet men vi drog tillbaka detta pga att vi inte fick vårat bevis i tid nämligen en journalutskrift.Kan vi klandra på nytt och vad händer då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från bestämmelserna i ärvdabalken (1958:637) för att besvara din fråga.

Endast en arvinge enligt den legala arvsordningen kan klandra ett testamente, i och med att ni är arvlåtarens syskonbarn har ni alltså rätten att föra en klandertalan. Ifall en arvinge vill föra en klandertalan och göra gällande att testamentet är ogiltigt, måste detta ske senast 6 månader efter att denne fick ta del av testamentet (14 kap 5 § ÄB). En delgivning ska anses föreligga när överlämnande av testament handlingen skett (14 kap 4 § ÄB). Alltså måste en klandertalan ske inom loppet av 6 månader från att ni blivit delgivna testamentet.

I doktrin framgår inte att det finns hinder mot att klandra en talan igen, i rättsfallet RH 2004:25 innehöll inte stämningsansökan all nödvändig information och en ny klandertalan fick göras. Dock hade tidsfristen på 6 månaders vid tidpunkten för den andra talan löpt ut och den andra talan avvisades. Det framgår av doktrinen att preskriptionstiden på 6 månader är ovillkorlig, vilket innebär en inte kan klandra testamente efter 6 månader, även om en har anledning till varför klandertalan inte kunde föras inom den utsatta tiden. Så när de 6 månaderna har gått är det inte längre möjligt att klandra talan, oavsett vad.

Värt att nämna är att endast den arvingen som för klandertalan kan klandra testamentet och få ut något av det. Ifall testamentet ogiltigförklaras gäller det endast gentemot den arvingen som för talan, Testamentet förblir dock gällande mot resterande arvingar. Ifall dem vill göra sin rätt gällande måste även dem klandra talan för egen räkning, det räcker således inte att endast en klandrar talan om de andra också vill göra anspråk.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare