FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/04/2018

Kan en f.d. maka kräva att nytillkommen egendom ska ingå i bodelningen om denna inte ägt rum än?

Hej jag har en bekant som har varit skild i 2 år det har inte skett någon bodelning,nu undrar han om hans mamma skulle dö kan hans ex.fru kräva någon del av arvet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om vad som ska ingå i en bodelning och regleras i äktenskapsbalken (ÄktB). Det kapitel som blir aktuellt i din fråga och som vi därför får kika på är 9:e kapitlet.

Huvudregeln är att det bara är egendom som fanns vid väckande av talan om äktenskapsskillnad som ska tas med i bodelningen (ÄktB 9 kap. 2 §). Väckande av talan om äktenskapsskillnad är den dagen då ansökan om skilsmässa helt enkelt skickades in.

Eftersom din bekantes arvsrätt kommer inträffa efter talan om äktenskapsskillnad, så ska din bekantes moders arv alltså inte tas med i bodelningen.

Så för att sammanfatta, så får exfrun inte kräva någon del av arvet eftersom arvsrätten skulle uppkomma efter talan om äktenskapsskillnad.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare