Kan en butik porta en konsument som har snattat?

Har hittat på nån sida att affärer visst kan porta en från att handla där. Går man in så kan man bli anmäld för olaga intrång. Stämmer det eller hur ligger det till. Så om man har snattat i en affär får man då fortfarande gå in å handla då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är med nuvarande lagstiftning inte möjligt att porta någon från att gå in i en butik som allmänheten har tillträde till. Butikspersonalen kan givetvis uppmana personen att gå därifrån, men om personen ändå går in i butiken begår denne inte något brott. Frågan prövades av Högsta domstolen i rättsfallet NJA 1995 s. 84. HD kom fram till att mot bakgrund av vad som anförs i förarbetena och med beaktande av straffrättens legalitetsprincip kan inte stadgandet om olaga intrång tolkas på annat sätt än att det är avsett att utgöra ett skydd för lokaler och vissa andra utrymmen som inte är tillgängliga för allmänheten.

Vem som helst får ingripa mot den som begår ett brott på vilket fängelse kan följa. Ringa stöld (tidigare snatteri) är ett brott som har fängelse i straffskalan (8 kap. 2 § brottsbalken). Dels har man rätt att gripa den som snattar (24 kap. 7 § rättegångsbalken) om denne blir tagen på bar gärning eller är "på flyende fot", och dels har man rätt att använda sig av rätten till nödvärn för att återta stöldgods som snattaren försöker hindra att man återtar (24 kap. 1 § brottsbalken).

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare