Kan en bostadsrättsförening införa rökförbud?

Hej! Jag bor i en bostadsrätt på 1:a våningen utan balkong. Är dessutom rökare vilket innebär att jag går ut på innergården (stor sådan) och röker. Undrar nu om bostadsrättsföreningen kan sätta upp regelverk, och kanske tom förbjuda, rökning på innergården. Är det ett styrelsebeslut eller ett beslut som ska tas av samtliga medlemmar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 7 kap 9 § Bostadsrättslagen (https://lagen.nu/1991:614) gäller att ”När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas.”

Passiv rökning är i och för sig farligt för hälsan men rökning har ändå av domstol ansetts vara ett normalt inslag i boendemiljön som man normalt får acceptera. Viktigt att tänka på är ändå att det ska ske en bedömning för varje enskilt fall angående om det utgör en störning man behöver tåla eller ej.

Det har i hyresnämndens praxis, som förvisso rör hyresrätt men som det ändå går att dra paralleller till här, bedömts om man kan kräva rökförbud på balkonger eller inte. Det kunde man enligt nämnden i princip inte göra eftersom grannens rätt att använda sin balkong vägde tyngre än den klagande personens rätt att slippa bli störd av rök. Din fråga handlar ju visserligen inte om man får införa rökförbud på balkonger men jag tror att man kan snegla på utfallet i det målet även vad gäller rökförbud på innergårdar eftersom även det rör rökning utomhus.

Rökning i en bostadsrättsförening anses dock vara en ordningsfråga. Föreningens styrelse kan besluta om ordningsregler så som t.ex. rökförbud i gemensamma utrymmen som trappuppgångar och tvättstugor. Förbud att röka utomhus borde dock som sagt vara svårt att få till för föreningen med tanke på ovanstående praxis. En del föreningar skriver dock ändå in sådana förbud i sina stadgar men mig veterligen har något sådant fall ännu inte prövats i domstol. Rättsläget är därför lite oklart och det är därför svårt att uttala sig om utgången i ett sådant mål.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Anna AlfredssonRådgivare