Kan en båt anses vara samboegendom?

Jag fick en summa pengar av mitt försäkringsbolag. Så vi bestämde oss för att köpa en båt. Sambon har inte bidragit med en krona på båten. Och nu har vi separerat.

Jag anser att jag äger båten.

Enligt lag. Vem äger båten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om samboförhållande regleras i sambolagen (SamboL)

Ett samboförhållande kan upphöra bland annat genom att samborna flyttar isär (2 § SamboL). När ett samboförhållande har upphört ska på begäran av någon av samborna en bodelning göras av samboegendomen (8 § SamboL). Bostad och bohag som har förvärvats för gemensam användning utgör samboegendom om det inte framgår annat (3 § SamboL)

Med bohag avses t.ex. möbler, köksutrustning och liknande i hemmet. En tumregel som man brukar använda för att bedöma om något anses utgöra bohag som kan vara föremål för samboegendom är om föremålet kan placeras i ett vardagsrum. En soffa kan t.ex. placeras i ett vardagsrum utan att det uppstår något problem men en motorcykel i ett vardagsrum är mer problematiskt. Det innebär att en båt inte kan anses utgöra samboegendom och eftersom att du har själv betalat för båten uppstår det inte heller några problem på den fronten. Därmed, utifrån den informationen som jag har fått av dig bör du ha rätt till båten.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare