FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/06/2018

Kan en anställd arbeta för två konkurrerande arbetsgivare? - lojalitetsplikt och konkurrensklausuler

Hej! Jag har anställt en medarbetare som i dagsläget jobbar hos en konkurrent. Hens arbetsgivare hävdar att det är kontraktsbrott när hen offereras av oss för kommande uppdrag som helt löper när hens nuvarande anställning är avslutad. Låt säga att det här inte är specifikt skrivet i ett avtal, är det då möjligt att hindra kommande arbetsgivare att offerera personal som är kontrakterad?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan anställa en person som jobbar hos din konkurrent förutsatt att det inte finns något hinder för det i personens anställningsavtal.

Anställningsavtalet

Om inget annat sägs löper ett anställningsavtal till vidare (4 § lagen om anställningsskydd). Det innebär att anställningsavtalet måste sägas upp och uppsägningstiden måste ha löpt ut för att anställningen ska anses vara avslutad.

Det finns två faktorer att ta hänsyn till när det gäller en arbetstagares anställningar hos konkurrenter, dels lojalitetsplikten och dels konkurrensklausuler.

Lojalitetsplikten

Lojalitetsplikt föreligger mellan arbetsgivaren och arbetstagaren under anställningstiden. Plikten innebär i princip att arbetstagaren inte ska bedriva verksamhet som konkurrerar med arbetsgivaren. Att arbeta för två olika konkurrerande företag kan ses som ett brott mot lojalitetsplikten.

Även om lojalitetsplikten inte är skriven i anställningsavtalet så utgår man från att den är underförstådd.

Konkurrensklausuler

I vissa anställningsavtal finns så kallade konkurrensklausuler. Dessa är vanliga i anställningsavtal för arbetstagare som har högre positioner i företag och genom sina positioner har tillgång till exempelvis kundlistor eller annan värdefull information. De fungerar på så vis att de är giltiga även efter anställningens upphörande. Hur lång tid efter anställningen som klausulen varar är olika från fall till fall.

Konkurrensklausuler ska vara med i anställningsavtalet och tydligt ange villkoren för att klausulen ska utgöra ett hinder för personen att söka ett annat arbete i samma bransch. Ett exempel på en sådan klausul kan vara att arbetstagaren inte får arbeta i samma stad för en konkurrerande arbetsgivare inom en period på 12 månader.

Din möjlighet att anställa personen

Du säger i din fråga att du anställt en person som i dagsläget jobbar hos en konkurrent. Det skulle kunna utgöra ett brott mot lojalitetsplikten. I andra delar av din fråga nämner du att arbetstagaren inte kommer att utföra något arbete för dig förrän anställningsavtalet med den tidigare arbetsgivaren har löpt ut. Jag hade rekommenderat dig att vänta med att skriva ett anställningsavtal med arbetstagaren tills dennes avtal med den tidigare arbetsgivaren är avslutat.

Du skriver att det inte står något om konkurrensklausuler i arbetstagarens gamla anställningsavtal, vilket innebär att det inte kommer finnas något hinder för dig att anställa denne efter att det tidigare anställningsavtalet har upphört.

Mitt råd till dig

Vänta med att anställa personen tills det gamla anställningsavtalet har löpt ut. Eftersom du säger att det inte finns någon konkurrensklausul i det gamla anställningsavtalet så kommer det inte finnas något hinder för din blivande medarbetare att sluta ett anställningsavtal med dig.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om du vill ha hjälp med att tyda anställningsavtal eller ytterligare rådgivning kan du nå mina kollegor här på Lawline via telefon.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare