Kan en adoptivförälder testamentera bort allt utan att adoptivbarnet får rätt till någon del av adoptivförälderns kvarlåtenskap?

Jag blev adopterad i vuxen ålder av en man som min mamma var gift med. Sen gick min mor bort och han satt i orubbat bo. Nu är han sambo med en annan kvinna och hon har två barn. Vet att han står som delägare till deras nya gemensamma bostad, vilket finansierades med försäljningen av hans och min mammas hus. Han har inga egna biologiska barn, bara mig som han har adopterat. Vi har ingen kontakt idag, men kan han testamentera allt till sin nuvarande sambo, eller vad händer när han går bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om arv och regleras i ärvdabalken (ÄB). Det som är bra att veta först och främst är att adoptivbarn och biologiska barn är likställda juridiskt sett, dvs samma arvsrätt tillfaller båda grupperna.

Det jag också kan nämna är att du som hans enda barn är en s.k. bröstarvinge, du har alltså rätt till hela hans arv (ÄB 2 kap. 1 §). Lite annorlunda blir det dock om han skulle välja att testamentera hela sin kvarlåtenskap till sin nuvarande sambo, vilket jag ska förklara nedan.

Det är nämligen så att om han skulle välja att testamentera allt till sin sambo, så skulle du fortfarande ha rätt till din laglott (ÄB 7 kap. 1 §). Detta gäller endast bröstarvingar, det gäller alltså dig. Laglottens storlek är 50% av arvslotten, din arvslott är det du har rätt att ärva helt enkelt. Så av hans kvarlåtenskap, så har du rätt att kräva 50 % av densamma. Kom ihåg att detta endast gäller om han har valt att testamentera bort hela arvet eller den del av detta.

Om han nu skulle välja att testamentera bort allt till sin sambo, så krävs det att du påkallar jämkning av testamentet (dvs kräver din laglott) inom sex månader från det att du delgivits testamentet för att kunna få ut din laglott (ÄB 7 kap. 3 §).

Så för att sammanfatta, så har du i form av enda bröstarvinge rätt till hela hans arv om han skulle avlida utan att testamentera bort något. Skulle han dock välja att testamentera bort något, så har du alltså rätt till 50 % av din arvslott, dvs din laglott. Det krävs dock att du då inom sex månader påkallar jämkning av samma testamente.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare