Kan en 20 år gammal gåva räknas som förskott på arv?

Hej. Om man fått en gåva i form av en summa pengar för 20 år sedan, när det tillämpades arvsskatt men blev inte ombedd att betala någon ,kan det då räknas som laglott alt. förskott på arv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lagen som blir relevant för svaret på din fråga är Ärvdabalken (ÄB). Jag saknar en del relevanta uppgifter i frågan. Om gåvan du skriver om är från en förälder samt om den förenades med villkor om att den skulle ses som förskott på arv eller inte. Jag utgår från att gåvan i fråga är från en förälder, om det inte är så blir bestämmelserna om laglott inte aktuella. Vidare svarar jag både utifrån att gåvan inte skulle ses som förskott på arv och att inget särskilt om detta sagts/skrivits.

Kan en 20 år gammal gåva ses som förskott på arv?

När en förälder ger sitt barn en gåva ska det som huvudregel räknas som ett förskott på arv. Undantaget från huvudregeln är om det står att gåvan inte ska vara förskott på arv i ett gåvobrev exempelvis. Om det inte framkommer något alls så faller man tillbaka på huvudregeln att det ska vara förskott på arv. När arvet senare ska beräknas då så läggs summan av gåvan tillbaka till hela arvet (kallad kvarlåtenskapen), därefter delar man på arvet mellan alla arvtagare. För att förtydliga detta lite ger jag dig ett exempel.

A har barnen b och c, A har givit b 50 000 i förskott på arv och c 10 000. När A dör är hela kvarlåtenskapen (arvet) 100 000. För att räkna ut vad b och c ska få efter A behöver först förskotten återföras till kvarlåtenskapen (100 000 + 10 000 + 50 000 = 160 000). Summan ska sedan delas lika mellan barnen (160 000 / 2 = 80 000). Både b och c har rätt till 80 000 vardera men de har fått olika förskott. b har tidigare fått 50 000 och får därför 30 000 till nu (30 000 + 50 000 = 80 000). c har tidigare fått 10 000 och får därför 70 000 till nu (10 000 + 70 000 = 80 000).

Som du ser i exemplet så hänger förskott på arv ihop med laglotten. Laglotten är hälften av arvslotten som är hela arvet. Laglotten ska tillfalla den avlidnes bröstarvingar, dvs barn, barnbarn eller andra i rakt nedstigande led, 7 kap. 1 § ÄB.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om gåvan kan ses som en del av laglotten och kommer därför besvara det. Laglotten är den andelen av ett arv som den avlidnes bröstarvingar har en lagstadgad rätt till, den är 50 % av det totala arvet, 7 kap. 1 § ÄB. Bröstarvinge är barn, barnbarn, dvs avkomlingar i rakt nedstigande led. Om en bröstarvinge får en gåva av föräldern, kanske långt innan dennes död så ses det som förskott på arv om inget annat framgår. Den gåvan kan då ses som en del av bröstarvingens framtida arv och därmed laglott. Om gåvan dock inte ska ses som förskott på arv för att det står det i gåvobrevet så kan inte gåvan anses vara en del av arvingens framtida laglott. Detta med anledning av att gåvan inte ska ha någon koppling till det framtida arvet, det är bara en ren gåva. Så det slutgiltiga svaret blir ja, en 20 år gammal gåva kan ses som förskott på arv och därmed anses vara en del av en redan utbetald laglott.

Jag hoppas jag tolkade din fråga rätt, annars får du ställa en ny och där i närmre beskriva de rätta omständigheterna!

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare