Kan detta beteende vara brottsligt? Bedrägeri?

Hej!

Jag har lånat 50 000 kronor till en bekant den 5 augusti som skulle återbetalas med 20% ränta den 5 november 2020. Så har det inte skett. Den här personen äger (eller förvaltar) en spel-och tobaksaffär på XXXgatan . Jag har varit kund där i 15 år, spelat lotto, köpt cigaretter och samtalat med honom: han kommer från Iran, har en trevlig sätt med kunder, I augusti berättade han för mig att han hade en blommande affärsaktivitet genom att köpa textils i lågprisländer som Turkiet eller Syrien och sälja med vinst i Tyskland.Ville jag investera 50 000, skulle jag få tillbaka 60 000 den 5 november.

Jag tyckte att det var roligt att utan ansträngning få 10 000 extra till Jul för presenter till barnbarnen. Vi skrev ett skuldbrev. När han inte betalade, efter en månad begärde jag en betalningsföreläggande.

Kronofogden har nu skrivit att de inte lyckades delge min ansökan då man säger där han bodde att han har flyttat och han svarar inte i telefonen. Jag fick också veta av kronofogden att han hade ung 800 000 i andra betalningsföreläggande.Jag kan försöka delge själv eller de avslutar ärendet. Jag har frågat några indrivningsföretag och det skulle kosta ung. 3 000 kronor att försöka delge min ansökan. Dyrt för mig då det är inte säkert att de lyckas och ännu mindre att jag är prioriterad. Jag har mycket lite hopp att få pengarna tillbaka men jag tycker inte att han ska komma ut ostraffad och kan fortsätta luras gamla damer som jag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag beklaga mig för din situation. Jag tolkar din text skriven till oss som att du undrar om han kan bli straffad för detta beteende det är den frågan jag kommer besvara.

Enligt 9 kap. 1 § brottsbalken (BrB) dömes den som genom vilseledande förmår någon till handling som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde för bedrägeri till högst två års fängelse.

Man kan argumentera för att han genom vilseledande förmått dig till handling då han genom sin historia och "låneförslag" övertalat dig att ge honom ett lån men i själva verket har han ingen avsikt att lämna tillbaka några pengar (vad det verkar som). Han, den eventuella gärningsmannen, har begått en handling som innebär vinning för honom och skada för dig – han har fått 50 000 och du har förlorat 50 000. Om omständigheterna är som de verkar och att han faktiskt haft för syfte att luras och aldrig betala tillbaka pengarna så kan han alltså dömas för bedrägeri. På grund av detta rekommenderar jag dig att polisanmäla honom och händelsen, så får vi hoppas att du ka få tillbaka dina pengar på den vägen istället.

Genom polisanmälan öppnas även möjligheten till brottskadeersättning. Dock är det enligt brottsoffermyndigheten svårt att få ersättning för rena förmögenhetsskador, vilket t.ex. bedrägerier innebär. Här kan du läsa mer om brottsskadeersättning: https://www.brottsoffermyndigheten.se/ersattning/brottsskadeersattning.

Hoppas du är nöjd med svaret på din fråga och att du får tillbaka dina pengar!

Vänligen,

Frida DeivardRådgivare