FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt31/07/2016

Kan det bli problem om man får ett större belopp i gåva från Spanien?

Hej! Min kära svärmor vill skicka till mig och min fru ett belopp i Euro som motsvarar 1,4 miljoner sek från Spanien för att hjälpa oss att köpa huset i Sverige. Eftersom det handlar om en gåva, vilka handlingar behöver vi visa vid eventuella frågor från banken eller Skatteverket?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Skatteverket:
Skatteskyldighet gällande den här typen av tillgångar finns i Inkomstskattelagen, förkortas IL.
När det gäller gåvor så är dessa skattefria i Sverige, det fanns tidigare en gåvoskatt men den försvann för några år sedan. IL 8:2 Skatteverket borde därför inte ha några synpunkter alls på denna gåva.

Om skatteverket däremot anser att det är någon form av inkomst ni haft för utfört arbete kan det bli problematiskt. Det kan då vara bra med ett gåvobrev som ett bevis för att det faktiskt är en ren gåva och inte någon typ av lön.

Banken:
Banken bryr sig inte huruvida det är lön eller gåva. Däremot är banker numera mer aktiva i sitt arbete mot svarta pengar. Även banken kan därför ha ett intresse i att se ett gåvobrev för att de inte ska bli fundersamma. Förhoppningsvis kommer inte banken att vålla några problem men ring gärna din bank och kontrollera innan. (Det är en lättare sak att kolla upp än skatten)

Skattskyldighet i Spanien?
Något jag dock rekommenderar er att kontrollera är huruvida någon av er fortfarande kan vara skattskyldig i Spanien. Om Spanien liksom Sverige inte har en gåvoskatt finns det inget problem. Många länder har dock gåvoskatt och därför bör ni kolla upp detta. Jag kan inte svara på hur spansk skattelagstiftning ser ut eftersom skattelagstiftningen är väldigt olika i olika länder. Jag kan dock berätta att en svensk som flyttar från Sverige fortfarande är skyldig att betala skatt i Sverige i flera år efteråt.

Mitt råd:
1. Ring banken och kolla om de har åsikter om gåvan.
2. Upprätta ett klart och tydligt gåvobrev där det framgår att svärmor ger er beloppet för att ni skall kunna köpa ett hus. Hon bör signera dokumentet samt låta ett par vittnen signera det.
3. Utöver det bör ni kontrollera om det finns en gåvoskatt i Spanien som kan bli problematisk. Jag har tyvärr inga kunskaper i spanska och kan därför inte kontrollera det.
4. Om det finns en gåvoskatt bör ni kontrollera om Spanska skattemyndigheten kan kräva er på gåvoskatten eller om ni varit ifrån Spanien såpass länge att ni inte längre har någon skatteskyldighet i landet. Detta är en lite mer avancerad fråga som ni kanske bör rådfråga en spansk skattejurist om.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lycka till med husköpet och glöm inte att undersöka huset noga innan köpet!
Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare