Kan den efterlevande maken tvingas flytta ifall särskullbarnens laglott inte kan betalas ut på annat sätt?

Hejsan.

Om ett gift par har två gemensamma barn och den ena även har två särkullsbarn och denna (med totalt 4 barn) avlider. Hur fördelas arvet? Kan den ena parten tvingas flytta ur huset om särkullsbarnens del inte kan betalas på annat vis, till exempel?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande arv regleras i ärvdabalken.

Eftersom att paret är gifta omfattas dem utav 3 kap. 1 § ärvdabalken som ger den efterlevande maken rätten att med fri förfoganderätt förfoga över kvarlåtenskapen. Detta innebär att efterlevande maken kommer få ärva dennes egendom efter makens bortgång.

De två gemensamma barnen kommer behöva vänta tills efter den efterlevande maken dör innan de kommer kunna ta del av dennes arv. Men när det kommer till särkullbarnen har dem rätt att redan vid den första makens död få ut sin del av arvet, således deras laglott.

I vissa fall kan detta skapa problem för den efterlevande maken och exempelvis tvinga den efterlevande att behöva flytta om denne inte har råd att köpa ut särkullbarnen, eller på annat sätt ge särkullbarnen sin laglott.

Dock kan särkullbarnen välja att avstå från sin lagstadgade rätt att direkt få ta ut sitt arv enligt 3 kap. 9 § ärvdabalken. Det är dock viktigt att påpeka att särkullbarnen inte avstår från sitt arv, utan endast skjuter upp det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare