Kan den andra vårdnadshavaren hindra mig från att träffa mitt barn?

Vi har delad vårdnad, men sonen har bott hos pappan mestadels av tiden det senaste året. Detta pga att jag haft ett jobbigt år då min bästa vän tog livet av sig. Jag började självmedicinera och gick in i ett missbruk. Ett missbruk som jag numera tagit mig ur.

Har sonens pappa rätt att hindra mig och vår son ifrån att träffas? Pappan påstår hela tiden att jag är påverkad. Utan några som helst bevis, allt han gör är att känna "vibbar".

Hur kan detta vara lagligt? Jag måste väl ha rätt att träffa min son och min son vill ju inget hellre än att träffa mig?!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i föräldrabalkens 6e kap.

Allmänt

Inledningsvis är det barnets bästa som är utgångspunkten i alla beslut rörande barnets boende, vårdnad och umgänge, se 2a §.

Vidare ansvarar den som har vårdnaden om ett barn för barnets personliga förhållanden samt ska se till att barnets behov blir tillgodosedda, se 1 § och 2 §.

Om en förälder vid utövandet av vårdnaden gör sig skyldig till försummelse, missbruk eller i övrigt brister i omsorgen för barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling så ska rätten besluta om ändring i vårdnaden. Frågan tas upp av socialnämnden. Detta regleras i 7 §.

I ditt fall

Ni har delad vårdnad och utifrån din fråga förstår jag att du har kommit ut ditt tidigare missbruk. Jag förstår det även som att den andra vårdnadshavaren inte initierat någon ändring av vårdnaden i sig. Som sagt är det barnets bästa som är utgångspunkten. Har du inte längre någon missbruksproblematik eller övrigt som kan gå utöver barnet har inte den andra vårdnadshavaren någon som helst rätt att vägra dig vårdnad och umgänge med ditt barn.

Det ni kan göra är att vända er till familjerätten (ex. Stockholms familjerätt finner du här ) i eran kommun och där få hjälp med att träffa avtal om vårdnad, boende och umgänge. Se 17a § samt 5 kap. 3 § socialtjänstlagen.

Lyckas ni inte samarbeta i att sluta ett avtal, alternativt om avtalet inte följs, kan ena föräldern eller båda vända sig till rätten gällande ändring av vårdnaden eller verkställighet av avtal.

Frågor rörande vårdnad, boende eller umgänge tas upp av rätten i den ort där barnet har sin hemvist. Finns ingen behörig domstol tas frågorna upp av Stockholms tingsrätt, Se 17 §.

Lycka till!

Vänligen,

Linn NybergRådgivare